S novým školským rokom prichádza vždy aj nová zodpovednosť. Nie len pre deti, ale aj pre rodičov. Poškodenie zraku, skolióza, vši, plesne či šikana sú iba niektoré z možných rizík, ktoré vašim ratolestiam v školských laviciach hrozia. Prečítajte si tieto odporúčania aby ste si mohli byť istí, že boli vaše deti v škole nie len šťastné, ale najmä v bezpečí.
Podľa štatistík Ministerstva školstva došlo v uplynulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet vzrástol medziročne o 8 %. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci - z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom pritom najčastejšie dochádza na jeseň, keď sa deti vracajú po prázdninách do školských lavíc.
Písanie v školskej výučbe predstavuje 30% objemu celkovej práce a jej správne zvládnutie je pre dieťa jedným zo základných predpokladov úspešného absolvovania základnej školskej dochádzky.
Vstup do školy je veľkou udalosťou tak pre dieťa, ako aj pre celú jeho rodinu. Je to udalosť, ktorá je väčšinou očakávaná a prijímaná dieťaťom a jeho rodinou pozitívne. Prináša však množstvo zmien, ktoré musí dieťa a jeho blízki zvládnuť.
Nejeden rodič sa rok čo rok trápi nad otázkou, akú školskú tašku vybrať pre svoju ratolesť, aby bola aj funkčná, aj vhodná zo zdravotného hľadiska a aby sa malému školákovi zároveň páčila.
Vstup do školy znamená veľkú zmenu nielen pre deti, ale aj pre ich rodičov. Školské vyučovanie vnáša pravidelnosť do denného režimu, čo vyžaduje, aby aj ostatné aktivity dňa boli tomu podriadené.
Vstup do školy patrí k najvýznamnejším medzníkom vo vývine dieťaťa. Dochádza k zásadnej životnej zmene a tou je rozvoj novej sociálnej roly žiaka a žiačky.
Školský rok nekladie nároky len na duševné aktivity dieťaťa, ale mení požiadavky aj na pohybovú sústavu školáka. Pri dlhšom monotónnom sedení sa zvyšuje statická záťaž chrbtice, ochabuje brušné svalstvo a kardiovaskulárny aparát je tiež menej „trénovaný“.
Poruchy reči má na Slovensku viac ako 70 percent detí v predškolskom veku, odhadujú klinickí logopédi. Odbornú pomoc v tomto období však vyhľadajú rodičia len necelej polovice z nich.
Mladší školský vek v rozmedzí 6. až 10. roku začína nástupom do školy. Je to obdobie iniciatívy, usilovnosti a snaživosti. Nastávajú zmeny v telesnom vývine, osobnosti dieťaťa či formovaní sociálnych vzťahov.
Pojem šikanovanie evokuje predstavu školského či vojenského prostredia. S realitou šikanovania sa však stretávame aj na pracoviskách, ohrozujú nás dokonca aj vymoženosti moderných informačných technológií.
Naši potomkovia si úžasný pocit „zanechať po sebe nezmazateľnú stopu“ užívajú už od útleho detstva. Keď ročné alebo dvojročné dieťa zistí, aké skvelé dobrodružstvo je možné zažiť s farebnými ceruzkami alebo vodovými farbami, nedá sa oň len tak niekým pripraviť.
Prvý ročník je kľúčovým obdobím pre rozvoj osobnosti dieťaťa i pre formovanie jeho vzťahu ku škole a vzdelaniu ako celku. Pozorovanie musí byť zamerané na celú osobnosť dieťaťa, na jeho vzťahy k spolužiakom a učiteľom, na vzťah k školskej práci. Významný je taktiež spôsob adaptácie na školu.
Prečítajte si jedenásť rád, ako učiť deti písať
Väčšina rodičov si pri výbere školskej tašky pre svoje dieťa kladie zásadnú otázku – aktovku alebo batoh? Odpoveď nie je jednoduchá a ani zďaleka jednoznačná.