Sanie palca a hryzenie nechtov môže spôsobiť deťom zdravotné problémy a potenciálne finančné problémy ich rodičom, ktorí budú platiť za zubné strojčeky. Avšak tieto dva detské zlozvyky majú aj prekvapivú druhú stránku.
Rodičia sa vo výchove často stretávajú s otázkou, ako a či vôbec so svojimi deťmi rozoberať isté témy. Dôležité je hovoriť veku primeraným spôsobom. Deti sú prirodzene zvedavé a potrebujú si vytvárať predstavy o skutočnostiach, s ktorými sa stretávajú. Pravda sa im povedať dá, ale musí rešpektovať pravidlo primeranosti ich veku, nakoľko ich spôsob vnímania sveta, ich schopnosť prijať predstavy a spracovať ich je iná ako u dospelého človeka.
Nedostatok rastového hormónu sa zväčša prejaví už v útlom detstve, preto je veľmi dôležité všímať si, ako sa vaše dieťa vyvíja. Pravdaže, treba brať do úvahy vždy aj genetické predispozície, no sú isté výškové a hmotnostné priemery, ktoré by malo každé dieťa dosahovať.
Nehýbať sa je škodlivejšie ako byť v pohybe. Sústavnejšia športová aktivita však prináša trvalý efekt iba vtedy, ak je vykonávaná s radosťou a v primeranom objeme.
Správne držanie tela je súčasťou harmonického vývoja dieťaťa. Charakteristický typ držania tela sa ukáže až v ranom školskom veku, ale chorobné zakrivenia chrbtice možno diagnostikovať už oveľa skôr.
Nie je nič krajšie, ako keď rodič vidí vyrastať vlastného potomka. V útlom veku sa dieťa doslova mení a vyvíja zo dňa na deň, rovno pred očami.
Fyzický rast je spojený najmä s obdobím útleho detstva a dospievania. Aj keď sa v dospelosti naša výška nemení, rastový hormón potrebuje naše telo do konca života. Čo robiť, keď telo nemá dostatok rastového hormónu?
Na prelome 20. a 21. storočia nám do životov vstúpili elektronické média a markantne zmenili spôsob a vnímanie doby. Ukazuje sa, že počítače nám umožňujú nielen skvalitniť proces učenia, ale hlavne prispievajú k rozvoju myšlienkových a tvorivých aktivít u detí a pomáhajú školám byť účinnejšími v plnení ich poslania, vzdelávania.
Obdobie puberty je náročné pre dospievajúce deti aj pre ich rodičov. Je charakterizované hľadaním vlastnej identity, bojom s neistotou a pochybnosťami o sebe samom, o svoju pozícii v spoločnosti.
V období 4 - 6 rokov (do nástupu do školy) dieťa musí "absolvovať" opäť niekoľko významných vývinových úloh. Charakteristickým znakom pre toto obdobie je zameranosť na vonkajší svet a pravidlá, v popredí je aktivita zameraná na určitý cieľ.
Batoľa (vek 1 -3 roky) - obdobie charakteristické osamostatňovaním sa a spoznávania širšieho sveta prináša veľa nových úloh na životnej ceste. Pre rodičov je to náročné obdobie, v ktorom sa musia snažiť vyvážiť potrebu detskej samostatnosti a poskytovanie dostatočnej istoty a bezpečia.
Človek od narodenia začína spoznávať okolitý svet, učí sa reagovať na podnety, prijíma, vstrebáva, hľadá spôsoby ako sa čo najlepšie zadaptovať na život. To, ako sa naučí uchopiť „úlohy“, ktoré má na svojej ceste za dozrievaním, je ovplyvnené jeho genetickou výbavou, prostredím v ktorom vyrastá a ľuďmi, ktorí sú okolo neho.