Všeobecná zdravotná poisťovňa upravila od 1. októbra 2024 podmienky úhrady za poskytovanie zdravotnej starostlivosti formou zavedenia zmluvného objemu pre jednodňovú zdravotnú starostlivosť. V praxi to bude znamenať pre pacientov horšiu dostupnosť k poskytovanej zdravotnej starostlivosti v gastroenterologických ambulanciách a dlhšie čakacie lehoty na vyšetrenie hrubého čreva či žalúdka.
Asociácia na ochranu práv pacientov a Asociácia zdravotných poisťovní upozorňujú, že len čakať, kým sa situácia sama vyrieši, nestačí.
Keď Slovák dostane infarkt myokardu, je veľmi malá pravdepodobnosť, že zomrie počas hospitalizácie v kardiocentre. Za posledné roky sa Slovensko výrazne zlepšilo v manažovaní akútnych stavov – úmrtnosť v nemocnici klesla takmer o dve tretiny. V tomto ukazovateli patríme dokonca medzi špičku v Európe.
Kardiovaskulárne ochorenia, ktoré vo významnej miere vyvolávajú faktory životného štýlu, sú najčastejšou príčinou úmrtí Slovákov a Sloveniek.
Aj vďaka ereceptu je možné sledovať dlhodobí trend regulácie a znižovania počtu pacientov v ambulanciách, a tak šetriť čas každému, kto by si inak potreboval ísť k lekárovi len pre recept.
Aktuálne máme na Slovensku iba 181 ambulantných pneumológov, ktorí z roka na rok ubúdajú, ďalší sú v dôchodkovom veku a budúci lekári o odbor pneumológia a ftizeológia nemajú záujem.
Elektronický recept bol do praxe zavedený v roku 2018 ako prvá funkcionalita elektronického zdravotníctva, teda systému ezdravie. Okrem toho, že pacient nemusí nosiť papierové recepty so sebou, spočíva výhoda aj v úspore, keďže erecept je bezplatný.
Na jeseň tohto roka bude prebiehať online edukačný projekt v telemedicíne určený pre lekárov a sestry akejkoľvek špecializácie v trnavskom, nitrianskom a banskobystrickom kraji. Informoval o tom MUDr. Marián Zelina, riaditeľ Sanitas Slovaca - agentúry pre rozvoj zdravia na Slovensku, o.z.. Zdravotnícky pracovníci, ktorí sa prihlásia do projektu budú oboznámení s využitím telemedicínskych senzorov, webových a mobilných aplikácií v manažmente chronicky chorých pacientov. Ide o jedno z najefektívnejších riešení v prípade stáleho kontaktu pacientov v čase pandémie.
Aj druhá vlna koronavírusu oddialila liečbu mnohých pacientov. Podľa údajov od pacientov vo viac ako tretine prípadov plánovaný lekársky výkon, operáciu či vyšetrenie zrušil ošetrujúci lekár alebo nemocnica. Ukázal to nedávny prieskum Asociácie na ochranu práv pacientov SR. Pacienti sa preto obracajú na kompetentných, aby začali problém odloženej zdravotnej starostlivosti intenzívne riešiť.
Odložená zdravotná starostlivosť mala za následok nielen nárast počtu zbytočných úmrtí, ale aj zhoršenie zdravotného stavu či oneskorenie diagnostiky závažných ochorení. Asociácia na ochranu práv pacientov upozorňuje, že je najvyšší čas uvoľniť opatrenia a zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých.