„Žiadny človek nie je ostrov, uzavreté odlúčené ja. Ale práve to je autizmus: ostrov oddelený od pevniny. Čím viac som ich poznal, tým viac sa mi javia ako cudzí druh, ako druh prazákladný, dovnútra zahľadený a jedinečný. Žijú tak ako cudzinci uprostred ľudskej pospolitosti.“ (O. Sacks)
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ich vedomosti o pohlavne prenosných chorobách, antikoncepcii a bezpečnom sexe sú dostatočné, v praxi to však tak nie je. A práve to ich často vedie do predčasných a rizikových sexuálnych vzťahov.
Človek od narodenia začína spoznávať okolitý svet, učí sa reagovať na podnety, prijíma, vstrebáva, hľadá spôsoby ako sa čo najlepšie zadaptovať na život. To, ako sa naučí uchopiť „úlohy“, ktoré má na svojej ceste za dozrievaním, je ovplyvnené jeho genetickou výbavou, prostredím v ktorom vyrastá a ľuďmi, ktorí sú okolo neho.
Autizmus je vývojová porucha zdravia, ktorá vyvoláva komplikácie o vzťahu k iným ľuďom. Autisti majú narušenú schopnosť vytvoriť si vzťah k iným ľuďom. Často sa správajú k ľuďom ako ku predmetom.
Prvý ročník je kľúčovým obdobím pre rozvoj osobnosti dieťaťa i pre formovanie jeho vzťahu ku škole a vzdelaniu ako celku. Pozorovanie musí byť zamerané na celú osobnosť dieťaťa, na jeho vzťahy k spolužiakom a učiteľom, na vzťah k školskej práci. Významný je taktiež spôsob adaptácie na školu.