„Žiadny človek nie je ostrov, uzavreté odlúčené ja. Ale práve to je autizmus: ostrov oddelený od pevniny. Čím viac som ich poznal, tým viac sa mi javia ako cudzí druh, ako druh prazákladný, dovnútra zahľadený a jedinečný. Žijú tak ako cudzinci uprostred ľudskej pospolitosti.“ (O. Sacks)
Prvý ročník je kľúčovým obdobím pre rozvoj osobnosti dieťaťa i pre formovanie jeho vzťahu ku škole a vzdelaniu ako celku. Pozorovanie musí byť zamerané na celú osobnosť dieťaťa, na jeho vzťahy k spolužiakom a učiteľom, na vzťah k školskej práci. Významný je taktiež spôsob adaptácie na školu.
Batoľa (vek 1 -3 roky) - obdobie charakteristické osamostatňovaním sa a spoznávania širšieho sveta prináša veľa nových úloh na životnej ceste. Pre rodičov je to náročné obdobie, v ktorom sa musia snažiť vyvážiť potrebu detskej samostatnosti a poskytovanie dostatočnej istoty a bezpečia.
Mladší školský vek v rozmedzí 6. až 10. roku začína nástupom do školy. Je to obdobie iniciatívy, usilovnosti a snaživosti. Nastávajú zmeny v telesnom vývine, osobnosti dieťaťa či formovaní sociálnych vzťahov.
Autizmus je vývojová porucha zdravia, ktorá vyvoláva komplikácie o vzťahu k iným ľuďom. Autisti majú narušenú schopnosť vytvoriť si vzťah k iným ľuďom. Často sa správajú k ľuďom ako ku predmetom.