„Žiadny človek nie je ostrov, uzavreté odlúčené ja. Ale práve to je autizmus: ostrov oddelený od pevniny. Čím viac som ich poznal, tým viac sa mi javia ako cudzí druh, ako druh prazákladný, dovnútra zahľadený a jedinečný. Žijú tak ako cudzinci uprostred ľudskej pospolitosti.“ (O. Sacks)
Batoľa (vek 1 -3 roky) - obdobie charakteristické osamostatňovaním sa a spoznávania širšieho sveta prináša veľa nových úloh na životnej ceste. Pre rodičov je to náročné obdobie, v ktorom sa musia snažiť vyvážiť potrebu detskej samostatnosti a poskytovanie dostatočnej istoty a bezpečia.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ich vedomosti o pohlavne prenosných chorobách, antikoncepcii a bezpečnom sexe sú dostatočné, v praxi to však tak nie je. A práve to ich často vedie do predčasných a rizikových sexuálnych vzťahov.
Mladší školský vek v rozmedzí 6. až 10. roku začína nástupom do školy. Je to obdobie iniciatívy, usilovnosti a snaživosti. Nastávajú zmeny v telesnom vývine, osobnosti dieťaťa či formovaní sociálnych vzťahov.
Prvý ročník je kľúčovým obdobím pre rozvoj osobnosti dieťaťa i pre formovanie jeho vzťahu ku škole a vzdelaniu ako celku. Pozorovanie musí byť zamerané na celú osobnosť dieťaťa, na jeho vzťahy k spolužiakom a učiteľom, na vzťah k školskej práci. Významný je taktiež spôsob adaptácie na školu.