Korona mení nákupné správanie Slovákov. Každý štvrtý sleduje pôvod potravín, zvýšila sa aj citlivosť na ceny

Pandémia koronavírusu zasiahla nákupné správanie a zvyky mnohých Slovákov. Podľa aktuálneho prieskumu Slovenskej sporiteľne, každý štvrtý Slovák začal pozorne sledovať pôvod potravín, pričom preferuje domácu výrobu.
Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Zdroj: Pexels.com

Tretina ľudí je citlivejšia na ceny a vyhľadáva skôr akciový tovar v obchodoch. Od korony kupujeme viac trvanlivejších potravín a drogistického tovaru.

Nákupy sa počas korony presunuli skôr do online priestoru. V marci a apríli sme zaznamenali rekordné nárasty online nákupov, či už potravín, drogérie alebo výbavy do domácnosti. Len pri nákupe potravín cez internet sme zaznamenali 123- percentný nárast v uplynulých dvoch mesiacoch. Zaujímavosťou pri online nákupoch je, že doteraz sa Slováci doslova vyhýbali kúpe potravín cez internet. Až súčasná situácia ich prinútila k tomuto kroku. Dve tretiny Slovákov si podľa prieskumu doteraz nevedelo predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online. Práve korona zbúrala tieto predsudky a preto očakávame, že v tomto trende budú Slováci pokračovať aj po jej doznení,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Prieskum spoločnosti Kantar pre Slovenskú sporiteľňu na vzorke 1007 respondentov ukázal, že až 80 % Slovákov chce s nadobudnutými nákupnými návykmi počas korony pokračovať aj naďalej, predovšetkým v platení v obchodoch kartou alebo mobilom.

Zhruba polovica opýtaných zistila, že online nákupy šetria čas. Zároveň sú v prípade elektroniky či napríklad oblečenia častokrát výhodnejšie ceny ako v kamenných predajniach. Len sedem percent Slovákov tvrdí, že s online nakupovaním má problém a nepreferuje ho,“ doplnila Buchláková.

Čo ukázal prieskum?

  • Slováci sa už menej zaujímajú o COVID-19 informácie
  • Viac pracujú, viac sa stretávajú s inými
  • Klesá obava z ochorenia
  • Ľudia nakupujú menej trvanlivých tovarov
  • Nakupujú už aj vo väčších obchodoch a menej rozhoduje blízkosť obchodu
  • Cenová citlivosť narastá
  • Nakupujú viac online, využívajú viac internetbanking a platbu kartou a mobilom

Tretina Slovákov má dokonca lepšiu spotrebiteľskú skúsenosť s online nákupom v porovnaní s nákupom daného tovaru v kamennom obchode.

Dve tretiny Slovákov uvádza, že našla práve na online obchodoch výhodnejšie ceny, ktoré sú v týchto časoch pre nich ešte väčšou prioritou ako doteraz.

Približne tretina ľudí počas marca a apríla preferovala aj donášky jedla či iných tovarov domov, nakoľko sa obávali priamej nákazy pri nákupoch v obchodoch.

Štyri z desiatich domácností už v marci a apríli pocítili vplyv korona vírusu na príjem, približne tretina takýto pokles očakáva, zatiaľ čo 16 % z nich tvrdí, že na nich nebude mať dopad.

Očakávame, že v dôsledku opatrení na zabránenie šírenia vírusu, narušeniu dodávateľsko-odberateľských reťazcov či nízkej úrovni domáceho aj zahraničného dopytu bude úroveň nezamestnanosti rásť ku 8 %, pričom ďalším významným vplyvom na príjem domácností je aj očakávaný pokles reálnych aj nominálnych miezd.

Medzi respondentami narastá obava o ekonomické dopady (58 %).Iba necelá tretina ľudí očakáva, že ekonomika sa z tohto šoku zotaví rýchlo.


Mohlo by vás zaujímať:

Epidemiologička: Antibakteriálny gél a mydlo je zbytočné kombinovať, rukavice do obchodu netreba

Nová simulácia ukazuje, ako sa koronavírus šíri v uzavretých priestoroch, napr. v obchode s potravinami!