Ste náchylní všetkému uveriť? Skúste Sokratov test

Stále viac psychoproblémov a mentálnych disproporcií súvisí s informačným zahlcovaním, ktoré v internetovom veku a informačnom boome súčasnej hektickej doby postihuje najmä mladú a strednú generáciu. Denne vnímame, ako úžasne sa zrýchľuje životné tempo a okrem iného nám i ničí zdravie.

Kto má veľa dobrých priateľov – je bohatý a zvyčajne aj dosť šťastný. Jeho imunologický obal je silnejší a choroba ho len tak ľahko nezdolá. Priatelia sú vzácni – treba si ich vedieť vhodne vybrať, dôsledne preveriť, ale následne i chrániť.

Koreňom všetkého zla je nedostatok poznania

Bláznivý modus vivendi tretieho milénia zvyšuje stres, znepokojuje myseľ a roztáča dobre utajovanú hrozbu z depresií a psychózv.

V oceáne dát a mori informácií, ktoré nás denne zahlcujú, majú problém i tí najlepší plavci. Hlavný problém pre väčšinu nie je ani tak rozlíšiť priority, t.j. primárne a najdôležitejšie informácie od sekundárnych a menej dôležitých. Tým zostáva najmä vedieť včas a dobre analyzovať informácie, aby sa maximálne minimalizovali vplyvy dezinformácií.

Každá spoločnosť, rodina, organizácia, podnik, firma a komunita pracuje s balíkom informácií, ktorí obsahuje popri pravde a objektivite aj more nepravdy a subjektivity. O informačných šumoch a skratoch kolujú mnohé vtipy, bájky a historky verbálne pomedzi ľudí, ale niekoľko tragikomických príbehov potvrdzuje aj informačná diaľnica, zvaná internet a web. Roky je to verejné tajomstvo sveta, ale i stála rezerva na ceste k lepšej demokracii a vyššej prosperite, akú má Slovensko doteraz. Múdry Budha už dávno varoval pred zlom, ktoré pramení z nedostatku poznania pravdy.


Dá sa v klamaní vytrénovať? Podľa čoho vás môžu odhaliť?


Veľa neobjektivity a neúspešný boj

S klamstvom, polovičnými pravdami, ľsťou, úskokom, lišiackosťou, prefíkanosťou i závisťou, nenávisťou a škodoradosťou bojovali už najstaršie generácie pred tisícročiami. Kto vie, či úspešnejšie alebo menej úspešne ako dnešní ľudia. Ministerstvo školstva SR nedávno pozitívne prekvapilo v televízii informáciou o tom, že konečne zaraďuje do učebných osnov (minimálne základných a stredných škôl) novú náuku. O tom, ako efektívne bojovať proti dezinformáciám v médiách z kategórie tzv. novinárskych kačíc a moderátorských prešľapov proti etike objektivity. Nový učebný predmet sa má volať mediálna výchova a dá sa považovať za pragmatickú investíciu do budúcich generácií.

Proti neobjektivite a nepravde doteraz bojujeme aj na Slovensku málo. Je dilema, ktorá z trojice dôvodov je najväčšou príčinou tohto stavu: nevieme, nechceme, nemôžeme? Kým porozmýšľame nad potrebnou odpoveďou, je praktické pripomenúť jeden vhodný a inšpiratívny príbeh z dielne múdreho filozofa Sokrata z antického Grécka:

Skúška troch sít podľa Sokrata

Starí Gréci vedeli, že si jeden z ich učencov, filozofov a mudrcov menom Sokrates veľmi váži vedomosti. Jedného dňa ho stretol jeden známy a hovorí mu:

„Vieš Ty, Sokrates, čo som sa práve dozvedel o tvojom priateľovi?"

„Počkaj chvíľku“, odpovedal Sokrates. „Než mi začneš rozprávať o mojom priateľovi, možno bude dobré na chvíľku preosiať cez sitá to, čo mi povieš. Prvé sito sa volá Pravda. Máš úplnú istotu, že to, čo mi chceš povedať, je pravda?“

„Nie“ odpovedal ten človek. „Vlastne som to len počul a ...“

„Dobre“ povedal Sokrates. „Takže ty naozaj nevieš, či to je alebo nie je pravda? Tak vyskúšajme hneď druhé sito, ktoré sa volá Dobro. Chceš mi o mojom priateľovi povedať niečo dobrého?“

„Nie, naopak...“

„Takže,“ pokračoval Sokrates, „chceš mi o ňom povedať niečo zlého a nie si si istý, že je to pravda. Ale stále môžeš skúškou sita prejsť, pretože zostalo na preverenie ešte jedno sito. To sa volá Užitočnosť. Je to, čo mi chceš povedať o mojom priateľovi, užitočné?“

„Nie, príliš nie“.

„Dobre teda,“ uzavrel Sokrates, „to, čo mi chceš povedať nie je ani pravdivé, ani dobré, dokonca ani užitočné, tak prečo by si mi to mal vôbec hovoriť?“

Aj táto historka je jedným z dôvodov, prečo Sokrata považovali za veľkého filozofa a všetci si ho vážili. Všetci sme najprv ľudia, až potom možno profesionáli, v niečom lepší a v inom horší.

Zhrnutie

Človečina vonia krásne. Aby čo najviac voňala dobrotou, charizmou, úsmevom, solidárnosťou, kolegialitou, priateľstvom, dobrým srdcom a veselou mysľou, ale i objektivitou v informovaní, stojí za to podumať a poučiť sa z múdrosti predkov.


Prečítajte si tiež:

Dá sa v klamaní vytrénovať? Podľa čoho vás môžu odhaliť?