Hra pomáha pri výskume demencie - pre vás dve minúty zábavy, pre iného život

Žijeme vo vyspelej ére, v ktorej takmer každý vlastní nejakú techniku. Nie je preto prekvapením, že ľudia trávia hraním hier až 3 miliardy hodín týždenne. Čo všetko by ľudstvo mohlo dosiahnuť, keby sa tento čas venoval niečomu skutočne zmysluplnému? Už nemusíte hádať, s hrou Sea Hero Guest, ktorá vedcom pomáha s výskumom demencie, sa doslova spojilo príjemné s ušľachtilým.

Žena hrá hru Zdroj foto: Shutterstock.com

Hra je zatiaľ jediná svojho druhu. Dvojročný projekt, počas ktorého budú systematicky zberané a analyzované dáta, potrebné na zhotovenie nových diagnostických testov demencie, vytvoril Deutsche Telecom v spolupráci s organizáciou Alzheimer’s research. Analýzu bude mať na starosti jedna z najlepších univerzít na svete, University Collage London.

Všetky dáta, ktoré poskytnete hraním hry či priebežným vypĺňaním údajov, sú anonymné a sporadicky odosielané do výskumného strediska. Ak sa rozhodnete, že ich poskytnúť nechcete, je to len a len na vás. Hrať môžete aj bez zapojenia sa do výskumu.


Prečítajte si aj tento článok:

5 vecí, ktoré môžu spôsobiť demenciu

O čo v hre ide?

Príbeh je veľmi jednoduchý - vžijete sa do role mladého chlapca, odhodlaného zachrániť spomienky svojho starnúce otca, bývalého odvážneho moreplavca. Na svojej ceste zažil mnohé úžasné chvíle, o ktoré by nerád prišiel a chlapec sa preto vydáva na dobrodružnú plavbu po mori. Počas nej ho stretávajú rôzne úlohy, ktoré mu vy ako hráč musíte pomôcť splniť. Na začiatku sú veľmi jednoduché, stačí na ne pár sekúnd. Neskôr sa leveli komplikujú. Úlohou však nie je byť najlepší - aj priemerné výsledky prinesú cenné informácie.

Cieľom príbehu je znovu vytvoriť otcov stratený moreplavecký denník plný starých zážitkov. Cieľ projektu je však oveľa zložitejší a zmysluplnejší - pochopiť schopnosť priestorovej orientácie zdravého človeka, vytvoriť nové diagnostické testy demencie, pomocou ktorých následne vedci jedného dňa budú schopní včas rozpoznať nástup demencie a snáď ju aj úspešne liečiť.

Demencia a Alzheimerova choroba

Najčastejšou formou demencie je Alzeimerova choroba. V súčasnosti ňou trpí 45 miliónov ľudí na celom svete, na Slovensku je to 40 až 60 tisíc. Prognózy ukazujú, že sa toto číslo v nasledujúcich päťdesiatich rokoch strojnásobí. Ochorenie narúša pamäť a tvorbu nových spomienok, ale spôsobuje aj zabúdanie tých už prežitých.

Človek, ktorému je diagnostikovaná Alzheimerova choroba, má pred sebou v priemere 6 rokov života. Za túto dobu ho ochorenie pripraví nie len o jeho budúcnosť, ale kvôli poškodeniu krátkodobej a neskôr často takisto dlhodobej pamäte aj o minulosť.

Čas však nie je jediným aspektom, ktorý Alzheimerova choroba postihuje, problém je aj s priestorom. Schopnosť trafiť z jedného bodu do druhého je niečo, čo má vo väčšej či menšej miere každý zdravý človek. Orientujeme sa dvoma spôsobmi - prvým spôsobom je schopnosť zamapätať si cestu pomocou záchytných bodov v spojitosti s našim vlastným telom. Napríklad viete, že po ceste do práce máte pri pumpe zabočiť doprava a potom, keď prejdete okolo obchodu, doľava. Ak sa tak stane, ste si istí, že idete správne. Druhý spôsob je vytvorenie akejsi komplexnej mentálnej mapy prostredia, v ktorom sa pohybujeme. Vďaka nej si pamätáme polohu záchytných bodov a cestu na rôzne miesta.

Deficit oboch týchto spôsobov orientácie je jedným z prvých prejavov Alzheimerovej choroby, ale presný dôvod a spôsob, akým sa vytráca, nie je ešte úplne pochopený.

Časťou problému je, že vedci zatiaľ do úplnej miery nepochopili ani spôsob, akým tieto systémy orientácie využívajú zdraví ľudia, ako sa orientujú, ako postupujú v snahe nájsť správnu cestu, keď sa napríklad stratia a podobne. Tieto poznatky sú nevyhnutné, pretože momentálne je pre odborníkov veľmi ťažké, skoro nemožné určiť či u pacienta ide o začiatočné príznaky demencie alebo skrátka iba „nemá orientačný zmysel“.

Ako hraním pomáhate?

K pochopeniu spomínaných procesov a vývoju nových diagnostických testov je potrebné vytvoriť globálny štandard ľudskej orientácie a povedomia o priestore, na čo je potrebný čo najmasovejší zber dát.

A práve v tom sa skrýva potenciál Sea Hero Guest - pomocou anonymných dát, zozbieraných od hráča počas jeho aktivity, má hra výskumníkom pomôcť pochopiť schopnosť navigácie v priestore a reakcie pri stratení sa od ľudí rôzneho veku, pohlavia, vzdelania a bydliska.

Experti následne získané informácie o pohybe v priestore z hry premieňajú na vedecké údaje.dvoma minútami, ktoré venujete zábave pri jej hraní, vygenerujete pre vedcov také množstvo dát, ktoré by tradičným spôsobom získavali 5 hodín. Takto môže výskum postupovať až 150 krát rýchlejšie. V doterajších klasických štúdiách o orientácii v priestore bolo navyše zapojených menej ako 600 ľudí, zatiaľ, čo hru si od jej vzniku stiahli tisícky a tisícky hráčov. Dostatočné množstvo údajov pomôže nazbierať vtedy, ak si ju počas dvoch minút zahrá aspoň 100 000 ľudí.

Sea Hero Guest je dostupná zdarma pre Android aj iOS. Zahrať si ju môžete takisto online, na webe.


Prečítajte si aj tento článok:

5 vecí, ktoré môžu spôsobiť demenciu