Slováci jedia veľmi málo ovocia a zeleniny
Zelenina a ovocie sú dôležitou súčasťou prevencie mnohých ochorení vrátane rakoviny. Obsahujú látky dôležité pre ľudské telo ako je vláknina, vitamíny a minerály. Napriek tomu, že stále viac Slovákov si uvedomuje pozitívne vlastnosti zeleniny a ovocia, aj tak ich strava nie je v ovocí a zelenine dostačujúca. Iba 5% Slovákov konzumuje odporúčaných 4 až 5 porcií ovocia a 5% zeleniny. 2-3 denné porcie zeleniny skonzumuje len 34% Slovákov. Pri ovocí je to o 4% viac t.j. 38% Slovákov(2) .
Podľa Slovákov hlavným dôvodom nízkej konzumácie ovocia a zeleniny je nedostatok času. Zdravé jedlá sú nahradené rýchlym a široko dostupným občerstvením. Slováci si ešte stále neuvedomujú, že aj zdravé produkty môžu byť ľahko dostupné. Sú nimi džúsy a pyré, ktoré majú rovnaké vlastnosti ako ovocie a zelenina, nakoľko sú vyrobené práve z nich.
Svetová zdravotnícka organizácia potvrdzuje, že pohár ovocného alebo ovocno-zeleninového džúsu (200 ml) dostatočne nahrádza jednu dennú dávku ovocia alebo zeleniny(3). Džúsy sú prírodné produkty získané výlučne z ovocia a zeleniny, bez pridaného cukru a konzervačných látok. Napríklad pohár pomarančového džúsu na raňajky dodá vášmu organizmu veľkú dávku vitamínu C, ktorý poskytuje energiu na celé doobedie.
Zdravá desiata môže byť aj ovocné a zeleninové pyré, ktoré ešte nie je veľmi známe na slovenskom trhu. K dispozícii je v praktických baleniach, ktoré si môžete vziať zo sebou kamkoľvek a kedykoľvek. Opäť si treba uvedomiť, že pyré sú prírodné produkty vyrobené zo 100% ovocia a zeleniny.
Keď zahrniete džúsy a pyré do dennej stravy je to šikovný spôsob, ako sa vyhnúť nedostatku zeleniny a ovocia. (1) Svetový zdravotnícky report 2002. Znižovanie rizík, podpora zdravého života. Ženeva, Svetová zdravotnícka organizácia, 2002 (2) Štúdia vykonaná Inštitútom Millward Brown v marci a apríli 2015. Na vzorke 300 žien. (3) Svetový zdravotnícky report 2002. Znižovanie rizík, podpora zdravého života. Ženeva, Svetová zdravotnícka organizácia, 2002
Kampaň ,,Džúsy a pyré – Vitamíny v SMART forme” je financovaný z prostriedkov Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj fondom pre podporu ovocia a zeleniny a členmi firmy KUPS.
Viac informácií o kampani je k dispozícii na webových stránkach www.dzusyapyre.eu a na fanpage ,,Live Smart” na Facebooku.
Asociácia Národnej únie výrobcov džúsov (KUPS) je odvetvovou organizáciou, ktorá združuje výrobcov a iné právnické osoby spolupracujúce priamo s odvetvím výroby džúsov. Od roku 1993, Združenie zastupuje odvetvie v domácich i EÚ iniciatívach, spolupracuje s výskumnými inštitúciami, laboratóriami ako aj národnými a medzinárodnými odvetvovými organizáciami. Organizácia rovnako prináša úžitok spotrebiteľom prostredníctvom svojho dobrovoľného systému kontroly, ktorý má za cieľ zabezpečiť vysokú kvalitu výrobkov z džúsov. Navyše vo svojom pôsobení KUPS vedie niekoľko reklamných a vzdelávacích aktivít, ktoré podporujú zdravé stravovacie návyky, vrátane piatich chodov zeleniny a ovocia, kedy sa jeden chod dá nahradiť džúsom.
Viac informácií získate na stránke: www.dzusyapyre.eu