Nazreli sme do školských záchodov: Deti si zabúdajú umývať ruky a nemajú dostatok súkromia!

Zaujíma vás, na akej úrovni je hygiena v školských toaletách a či sú dostatočne udržiavané? Výskumná agentúra MRThink uskutočnila výskum, ktorý ukázal, že aj keď deti naučíme doma hygienickým návykom, v škole či v škôlke na ne akosi pozabudnú. Prečo je to tak?

Ako najzávažnejší problém sa podľa vedenia škôl javí otázka súkromia pri používaní toaliet – nedostatky v tejto oblasti potvrdzuje celá polovica opýtaných riaditeľov škôl a tento problém je prekvapivo pálčivý aj pre rodičov – cez 75% z nich má k nemu takisto výhrady, ako sa dočítame nižšie. Ďalším problémom s hygienickými zariadeniami v školách a škôlkach je stavebná dispozícia toaliet. Takmer polovica škôlok a škôl pripúšťa nedostatky v oblasti súkromia detí pri používaní toaliet.

Môže nedostatok súkromia na toalete vyvolať u detí blok pred vykonaním potreby?

„Deti sa sťažujú, že na WC v školách nemajú súkromie. Hlavne v materských školách chodia deti cikať spoločne, samozrejme dievčatá a chlapci zvlášť, ale predsa je tam viac detí vedľa seba. Kabínku majú málokedy, čakajú na voľné WC a mnohí sa radšej vyhovoria, aby nemuseli pred ostatnými „urobiť“ nič,“ hovorí detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková.

**„**V škole majú deti aspoň akú-takú možnosť oddeliť sa kabínkami, ale po zvonení, cez prestávku sa na WC nahrnie celý dav. Tak o súkromí naozaj hovoriť nemôžeme. Dieťaťu je tá situácia straty súkromia pri intímnej potrebe na WC odoprená a ani si to samé nemusí uvedomiť, ale zrazu sa vytvorí blok. To znamená, že dieťa sa začne vyhýbať štandardným situáciám ako chodenie na WC.

Keď musí ísť s ostatnými deťmi na príkaz učiteľky, predstiera, že robí to, čo ostatní, ale zadržiava močenie, či potrebu ísť na WC. V škole sa pýta cez hodiny z triedy a využíva čas, keď nikto na toaletách nie je, aby aspoň tak mohol situáciu zvládnuť,“ popisuje situáciu školských toaliet odborníčka s bohatými skúsenosťami. „Počas praxe školského psychológa priamo na škole som sa stretla aj s dieťaťom, ktorého blok bol už taký, že celý svoj pobyt v škole, často do popoludnia, na WC vôbec nešiel!“

Podľa tretiny riaditeľov škôl ďalej chýbajú financie pre rekonštrukcie a pravidelnú údržbu (zaistené prostriedky pre plánované rekonštrukcie má iba 1/3 škôl). V rámci rekonštrukcie tak vo väčšine škôl dochádza iba k maľovaniu, menej k výmene obkladov, mís a umývadiel. Na zložitejšie opravy a úpravy stavebného charakteru či výmenu stúpačiek tak dosiahne len minimum školských zariadení. Medzi najčastejšie technické problémy pritom patrí práve zastaranosť vybavenia, neustála nutnosť opráv vodovodných kohútikov, splachovacích zariadení atď.

Drvivá väčšina škôl si zaisťuje čistotu vlastnými zamestnancami, pričom čistiace prostriedky nakupujú sami v bežnej obchodnej sieti a rovnako tak, ako celá rada bežných rodín, sledujú rôzne promo akcie, ktoré im prípadný nákup čistiacich prípravkov zlacní. Zaujímavé v tejto súvislosti je i vyjadrenie rodičov, ktorí uviedli, že deťom často dávajú toaletný papier z domova.

Výskum (nielen) z pohľadu rodičov

Asi nikoho neprekvapí, že názory rodičov boli do istej miery kritickejšie. Čo sa týka celkovej spokojnosti s hygienickou situáciou, bola jedna tretina respondentov úplne spokojná, skoro polovica má mierne pripomienky a viac než pätina vážnejšie výhrady.

Čo sa týka súkromia pri používaní toaliet, 35% respondentov malo vážne výhrady a 41% respondentov vyjadrilo s týmto stavom nespokojnosť. Na prvý pohľad nie možno až taká vážna vec, ale mnoho detí to na toalete stresuje a radšej počká až príde na toaletu domov. Prípadne zanedbáva pitný režim, aby sa toalete v škole vyhlo.

40% rodičov ďalej poukázalo na skutočnosť, že musí do školy nosiť vlastný toaletný papier a ručníky a podľa ich názoru rovnako v polovici škôl nevyzerajú sociálne zariadenia tak, ako by si jej školáci i rodičia predstavovali (biela steny bez obrázkov a ďalšej výzdoby). Zaujímavý je v tomto kontexte názor riaditeľov, ktorí sa až v 84% domnievajú, že toalety sú z hľadiska detí pekné.

Ďalším zmieňovaným problémom u detí sú nepostačujúce hygienické návyky, a to najmä umývanie rúk pred jedlom, po použití toalety a podobne. Paradoxom v tejto súvislosti je, že takmer 70% rodičov tvrdí, že ich dieťa vedelo pred nástupom do škôlky či školy „skoro všetko“. Pokiaľ nahliadneme do vyjadrení vedenia školských zariadení, majú deti najväčšie problémy s používaním vreckoviek, toaletného papiera (plytvanie, zlé utieranie) a taktiež s tým, že si nevedia poriadne umyť ruky či používať mydlo a uteráčik. Necelých 40% detí zabúda pravidelne na umývanie rúk a cez 5% má ešte problémy s pomočovaním. Častým problémom, ktorý by mali riešiť najmä rodičia, je netrafenie sa do misy, nesplachovanie a pod.


Prečítajte si tiež:

10 najšpinavšách miest plných baktérií

Obedujete v práci? Pozor na baktérie!


Čo treba zmeniť?

Zanedbanie hygieny môže spôsobiť, že deti sú častejšie choré. Školy by preto mali v deťoch utvrdzovať návyky, ku ktorým sú vedené rodičmi. Mnohí riaditelia škôl a škôlok po vzhliadnutí výsledkov výskumu majú v pláne na leto prerábanie svojich záchodov. Okrem nečistoty na toaletách trápi riaditeľov aj iný problém. Za problematický nedostatok považujú školy fakt, že nemajú právomoc poslať dieťa nakazené všami či mrľami domov a zabrániť tak ďalšiemu šíreniu.

V takejto situácii by preto školy privítali právomoc vyčleniť ho z kolektívu. Výskum zdôraznil potrebu doučiť školáčikov a škôlkarov dôkladnému a častejšiemu umývaniu rúk mydlom a správnemu používaniu toalety. Školy by mali klásť väčší dôraz na zabráneniu šírenia zápachu na záchodoch, dostatku toaletného papiera a uterákov, funkčnosti vody a dostatočnej úrovne čistoty.

Ďalšie novinky a zaujímavosti v oblasti zdravia, krásy a životného štýlu nájdete TU. Čítajte a buďte informovaní o všetkom čo Vás zaujíma.