V Košiciach otvoria ďalší Klub podpory pacientov
BRATISLAVA 1. apríla (ZDRAVIE.sk cez WEBNOVINY) – Pri príležitosti tohtoročného Európskeho mesiaca osvety o kolorektálnom karcinóme, teda rakovine hrubého čreva a konečníka, sa Občianske združenie Europacolon rozhodlo rozšíriť svoje doterajšie aktivity pre pacientov, ktorí týmto rozšíreným zhubným ochorením trpia.
Po úspešnom dvojročnom fungovaní Klubu podpory pacientov v Národnom onkologickom ústave v Bratislave sa rozhodli zriadiť rovnaký klub aj v priestoroch Východoslovenského onkologického ústavu v Košiciach.
Ten bude otvorený vždy piatok od 10:00 do 13:00. Na utorkovej tlačovej konferencii to oznámila prezidentka združenia Europacolon Jana Pifflová-Španková spolu s ďalšími členmi združenia, medzi ktorými nechýbali moderátor Patrik Herman alebo lekár Tomáš Šálek.
Europacolon sa špecializuje na rakovinu hrubého čreva a konečníka
Združenie Europacolon sa už sedem rokov špecializuje na problematiku rakoviny hrubého čreva a konečníka. Jeho cieľom je šíriť osvetu o tomto zhubnom ochorení medzi širokou verejnosťou, naučiť ľudí, ako mu predchádzať a ako rozpoznať prvé príznaky ochorenia.
Kým v prvých rokoch svojho pôsobenia sa združenie zameriavalo predovšetkým na prevenciu vzniku kolorektálneho karcinómu, posledné dva roky svoje aktivity zameralo predovšetkým na potreby pacientov a ich blízkych. V neľahkom boji s rakovinou im už dva roky pomáhajú dobrovoľníci z Europacolonu v Klube podpory pacientov.
Medzi dobrovoľníkmi sú ľudia, ktorých problematika prevencie týchto ochorení zaujíma, ale aj bývalí pacienti, ktorí si boj s kolorektálnym karcinómom prežili na vlastnej koži, a preto môžu pacientom poskytnúť celkom iný – cielený druh podpory a spolupatričnosti. Heslo klubu totiž znie “Pacient – pacientovi rozumie”.
“Zistili sme, že pacienti, ktorí trpia rakovinou hrubého čreva a konečníka, veľmi potrebujú našu podporu. Po oznámení diagnózy je pre nich nesmierne ťažké vyrovnať sa s novou situáciou, s pocitmi strachu, či s úskaliami samotnej liečby. Potrebujú sa obrátiť so svojimi obavami na niekoho, kto im bude rozumieť. Porozprávať sa s niekým, kto toto zažil na vlastnej koži,” uviedla Pifflová-Španková.
Dobrovoľníci budú pacientov v priamom kontakte podporovať
Cieľom oboch klubov je vytvoriť vzájomný živý kontakt, ponúknuť najmä chýbajúce informácie, spolupatričnosť, ako aj zaujímavý program, na ktorom nebudú pacienti hendikepovaní svojím ochorením, budú sa cítiť bezpečne a nájdu pozitívnu podporu v ťažkej chvíli. Dobrovoľníci budú pacientov osobne a v priamom kontakte podporovať, informovať ich o všetkom, čo potrebujú vedieť, pomáhať im zvládať novú zdravotnú, ale aj psychickú a socio-ekonomickú situáciu.
Klub podpory pacientov v Bratislave doteraz pomohol viac ako 350 pacientom a ich rodinným príslušníkom. “Všetci prišli zdieľať svoje starosti i radosti,” vyjadrila sa Pifflová-Španková. Jedným z najväčších problémov, s ktorým musia denne mnohí pacienti bojovať, je pocit samoty.
Pacienti sa totiž snažia svoju rodinu a okolie ochrániť a nezaťažovať problémami. Cítia, že ich ochorenie rodinu traumatizuje, ťaží a radšej o svojich bolestiach a pocitoch nehovoria. Dôsledkom toho sú okrem iného aj pocity osamelosti. Pacienti majú často pocit, že chorobe čelia sami, napriek tomu, že im okolie pomáha najlepšie ako vie. Na druhej strane ani samotní príbuzní často nevedia ako s nimi správne komunikovať, pretože sami čelia strachu.
Dôležité je nezanedbávať komunikáciu
Keď sa však tento začarovaný komunikačný kruh uzavrie, rodina nemá možnosť dozvedieť sa, ako sa pacient v skutočnosti cíti, čo prežíva a ako by mu mohli jeho najbližší reálne pomôcť. Ako vysvetlila psychologička Lucia Vasiľková, dôležité je nezanedbávať komunikáciu medzi pacientmi a ich rodinnými príslušníkmi, avšak netreba sa ani báť mlčať.
“Niekedy je lepšie sedieť pri pacientovi a držať ho desať minút za ruku ako hodinu hovoriť o ničom,” dodala Vasiľková. Cieľom práce klubov je nielen pacientom pomáhať, ale aj monitorovať ich potreby a reagovať na ne.
“Chceme pacientom pomáhať v tom, čo potrebujú, no zároveň aj zachytiť ich hlas a posunúť ho k tým, ktorým ich slová patria, zisťovať, čo im v reálnom živote najviac chýba, s čím sa trápia, aké sú ich potreby a potom na ne v spolupráci s odborníkmi reagovať. Veríme a dúfame, že touto prácou pomôžeme nielen samotným pacientom, ale aj lekárom a zdravotnému personálu,” vyjadrila sa Pifflová-Španková.
Okrem spomínaných klubov je pacientom s rakovinou hrubého čreva a konečníka k dispozícii aj online poradňa, ktorá je dostupná na webstránke www.europacolon.sk. Informovať sa môžu aj prostredníctvom bezplatnej infolinky 0800800183. Navyše, ako odznelo na dnešnej tlačovej konferencii, ďalší Klub podpory pacientov by mohol vzniknúť v Michalovciach.