Čarovné farby semaforu: Ľudia vďaka nim jedli zdravšie
Originálny pokus s jednoduchým princípom, no o to výraznejším účinkom uskutočnila nemocnica v americkom štáte Massachusetts. Jej vedenie už dlhšiu dobu rozmýšľalo nad tým, ako primäť pacientov a zamestnancov k zdravému stravovaniu. Napokon našli inšpiráciu vo farbách.
Nemocnica sa rozhodla založiť pokus na existujúcej teórii „Červené svetlo, zelené svetlo, jedz zdravo“, ktorú využívajú najmä odborníci zaoberajúci sa bojom proti detskej obezite. Malý „test“ spočíval v tom, že jedlo predávané v jedálni špeciálne označili a rozmiestnili na základe vopred stanovených pravidiel tak, aby podporili kúpu tých najzdravších výrobkov z ponuky.
Všetko, čo vedci na realizovanie zdravého „pokusu“ potrebovali, pritom boli len bežné etikety v troch základných farbách, s ktorými sa ľudia dennodenne stretávajú pri pohľade na pouličný semafor – červená, žltá a zelená.
Zdravá trikolóra
Cieľ bol teda jasný – zistiť, či sa môže aj banálny psychologický ťah pretransformovať do lepších stravovacích návykov hladných návštevníkov jedálne. V bufete teda rozdelili zdravé a nezdravé jedlá pomocou farebných etikiet. Zelená etiketa značila zdraviu prospešnú potravinu, žltá menej vhodný variant a červená nálepka kupujúcemu napovedala, že konzumáciou daného produktu svojmu zdraviu viac ublíži než pomôže.
Navyše, potraviny bohaté na vitamíny, minerály či vlákninu v miestnosti umiestnili do úrovne očí tak, aby na nich hneď po príchode spočinulo čo najviac zrakov. Tie nezdravé, naopak, putovali na miesta, ktoré neboli natoľko viditeľné (podobný trik využívajú obchodníci bežne, no tým, v mnohých prípadoch ide viac o predaj ako o samotné zdravie zákazníkov). Na prebiehajúcu akciu nemocnica zároveň upozornila pomocou reklamných tabúľ umiestnených v areáli.
Potešujúci výsledok
A aký bol výsledok? Viac ako pozitívny. Po vyhodnotení expertmi sa zistilo, že výrobky s červenou etiketou, teda nezdravé varianty pochúťok, si za rok kúpilo o tri percentá menej ľudí ako predtým. Pozitívne bolo najmä to, že najväčší prepad v predajnosti zaznamenali odborníkmi preklínané sladené nápoje. Po farebnom označení po nich siahlo až o deväť percent menej zákazníkov.
Zdravé jedlá sa, naopak, tešili väčšej pozornosti kupujúcich. Počas roka si ich z pôvodných 41 percent zákazníkov zakúpilo o päť percent ľudí viac, teda 46 percent, čo vedci považovali za potešujúci nárast. Najvzornejšími zákazníkmi boli po vyhodnotení samotní zamestnanci nemocnice, ktorý pohŕdli fast foodom a sladkosťami natoľko, že ich predajnosť klesla o 20 percent.
Nápaditým testom americká nemocnica dokázala, že zlepšiť zdravé zmýšľanie ľudí nemusí byť vôbec náročné na financie. „Tieto výsledky naznačujú, že obyčajný zásah do prostredia, v ktorom sa potraviny nachádzajú, môžu zohrať hlavnú úlohu vo politike verejného zdravia zameranej na redukciu obezity,“ dodávajú autori štúdie.
Zdroj: www.cnn.com