Druhý a tretí rok dieťaťa - Vývinová psychológia
Batoľa (vek 1 -3 roky) - obdobie charakteristické osamostatňovaním sa a spoznávania širšieho sveta prináša veľa nových úloh na životnej ceste. Pre rodičov je to náročné obdobie, v ktorom sa musia snažiť vyvážiť potrebu detskej samostatnosti a poskytovanie dostatočnej istoty a bezpečia.
Podľa vývinových štádií E. Eriksona hovoríme o období, kedy je hlavný osobný konflikt autonómia proti pochybnosti (samostatnosť proti neistote).
Pohyb – dôležitý element
Dieťa sa naučí "presúvať" po svete - chodiť a spolu s rozvojom kognitívnych funkcií tak prichádza k tzv. prvej emancipácii, osamostatňovaniu.
Rozvíjajú sa dva významne druhy pohybu - retencia (udržanie niečoho, zotrvanie niekde) – eliminácia (tendencia niečo pustiť, zahodiť, opustiť). Dieťa začína postupne ovládať všetky svalové skupiny, najmä kostrové svaly a zvierače – s tým súvisí schopnosť ovládať vylučovanie - ak je už schopné ovládať retenciu aj elimináciu.
Zo žartu sa niekedy hovorí, že problémy ktoré máme v dospelosti spôsobilo nútenie našich rodičov, aby sme sedeli na nočníku. Niečo pravdy na tom môže byť, zvlášť, keď dieťa nie je primerane zrelé, nátlak na nezafixované a nezrelé schopnosti môže byť zdrojom neurotizácie – dieťa si vytvára obranné mechanizmy, ktoré môžu pretrvávať. V predchádzajúcom období slúžil pohyb dieťaťu na objavovanie a "presuny", v tomto období už pohyb prežíva.
Porucha motoriky v tomto období môže mať vážne následky, obmedzuje schopnosť osamostatniť sa a mení sa subjektívne prežívanie svojho tela. Dieťa sa dostane potiaľ, pokiaľ je to pre neho zaujímavé – stále potrebuje podnety zvonka, vyhľadáva ich, čím si uspokojuje svoje potreby stimulácie. Tým, že začína chodiť , mení sa aj vzťah dospelých k dieťaťu.
Expanzia do prostredia závisí aj od kognitívnych schopností (najmä vizuálnej) - vidí niečo, ide za tým.
Potreba aktivity
Je uspokojovaná najmä pohybom . Dospelí často nechtiac utlmujú aktivitu dieťaťa ("aby dalo pokoj"). Neuspokojená aktivita ale vyvoláva napätie. Pre dieťa to môže byť nepríjemné a bráni sa ako vie – napr. výbuchmi hnevu. Dieťa potrebuje činnosť a tá je sprevádzaná potrebou stimulácie. Ak sa jej nedostáva zvonku, dieťa volí autostimulačné mechanizmy (cumľanie palcov).
Potreba istoty na spoznávanie sveta.
Dieťa potrebuje poznávať svet a orientovať sa v ňom. Potrebuje poznanie, že svet má určité pravidlá. Dôležité je nadobudnutie istoty – čo sa deje a čo bude nasledovať. Rodičia, dospelí určujú pravidlá a hranice. Čo áno a čo nie – musí byť jasné a zrozumiteľné pre dieťa.
Hra
Rozvoj hry súvisí so zmenou poznávania:
V tejto fáze nastáva rozvoj tzv. symbolického myslenia – dieťa si vie predstaviť nejakú činnosť a jej výsledok, pričom ju nemusí robiť. Symbol ako označovanie niečoho prostredníctvom niečoho iného a predstava sa prezentujú v hre. Pri predstave dieťa preferuje znaky, činnosti, ktoré sú pre neho významné. Dieťa je schopné postupne si uvedomiť trvalosť objektu – aj keď je na inom mieste a v inom čase.
Pre rozvoj osobnosti je veľmi významné hľadanie rovnováhy medzi potrebou osamostatniť sa a potrebou stability, istoty a bezpečia. Pocit istoty mu dodáva vedomie vlastných kompetencií a schopností.
Dôvera
V prvom roku života dieťatko získava základnú dôveru vo svet. V popisovanom období získava základnú dôveru v seba a svoje schopnosti. Ak ich nezíska teraz, budú jeho pochybnosti negatívne ovplyvňovať v ďalších vývinových fázach. Strach v tomto období je spojený s neistotou, keď sa dieťa púšťa do samostatných výprav, odpútava sa od matky. Dieťa potrebuje možnosť a skúsenosť vzdialiť sa od mamy a potom zažiť fázu znovuprobližovania = utvrdenie istoty.
Vzdialenie – separácia môže byť:
- Aktívna (dieťa samo chce),
- Pasívna (nezávisí od vôle dieťaťa) – reakciou môže byť tzv. separačná úzkosť, ktorá má tri fázy – fáza protestu, fáza zúfalstva, fáza rezignácie.
Ja chcem, ja sám...
Dieťa presne ani nevie prečo vlastne niečo chce. Potrebuje si vymedziť svoju pozíciu vo svete. Trvanie na "svojom", pokusy o vlastnú samostatnosť a negativizmus ako experimentovanie s vlastnou vôľou mu pomáhajú túto pozíciu nachádzať. Dieťa začína chápať seba ako samostatnú bytosť a má skúsenosť s premenlivosťou vlastnej existencie (hrá sa na "akože niekoho iného"). To, že si uvedomí seba ako jeden z objektov sveta si môžeme všimnúť pri pozorovaní obrazu v zrkadle, či symbolizácii pri hre).
Uvedomuje si, že dieťa je bytosť, ktorá môže samostatne konať. K tomu, aby nadobudlo pocit istoty, potrebuje pochvaly, potvrdenie svojich schopností zo strany dospelých.
Aby sa vedelo postupne zaradiť do spoločnosti...
...potrebuje nadobudnúť základné kompetencie:
- Komunikáciu – schopnosť verbálnej komunikácie, niečo zdeliť prijateľnýcm spôsobom, vedieť prijímať informácie od iného.
- Základné normy správania – učí sa pozorovaním správania najmä dospelej osoby, dokáže prijať verbálnym zdelením čo platí a prečo to platí (napríklad deti so sluchovou vadou môžu mať oneskorený vývoj regulácie správanie, pretože verbálna komunikácia je sťažená).
- Diferencovanie rôznych sociálnych rolí (súvisí so stanovením pravidiel) umožňujú dieťaťu lepšie diferencovať, ktoré správanie bude pozitívne akceptované a ktoré nie.
Dieťa sa učí...
- Opakovaním pozorovaného prejavu dospelých. Ide o tendenciu podobať sa iným , tzv. inštinkt konformity, ktorá je istá forma istoty a bezpečia.
- Nápodobou – diferencovaný výberový proces (dieťa si vyberá čo je pre neho príťažlivé a to napodobňuje).
- Identifikáciou – dieťa chce byť ako niekto pre neho významný (ide o snahu nestratiť väzbu) V niektorých prípadoch môže nastať tzv. obranná identifikácia, kedy sa dieťa snaží podobať osobe, ktorej sa bojí .
Niekoľko drobných rád pre rodičov detí v tomto období:
- Nechápme svoje deti len ako tvrdohlavé.
- Snažme sa neprerušovať detské aktivity, ak to nie je nevyhnutné.
- Na ukončenie aktivity, hry – deti vopred upozornime.
- Navrhujme – nekomandujme.
- Skúsme dať deťom možnosť voľby.
- Buďme dôslední v dodržiavaní disciplíny a požiadaviek.