Porovnať čakacie listiny v ZP je zatiaľ takmer nemožné
BRATISLAVA 16. septembra (ZDRAVIE.sk z WEBNOVIN) - Porovnať čakacie listiny jednotlivých zdravotných poisťovní (ZP) na Slovensku je v súčasnosti takmer nemožné. Neexistuje totiž vyhláška, ktorá by stanovila, ako majú poisťovne takéto listiny vytvárať a viesť. V každej ZP tak tzv. čakačky fungujú inak. Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute (HPI) sa napriek tomu v rámci svojho ratingu ZP rozhodol čakacie listiny poisťovní porovnať. Využil pritom techniku fiktívneho nákupu a sledoval štyri výkony, mamografiu, kataraktu (šedý zákal), totálnu endoprotézu bedrového kĺbu a koronarografiu (röntgenové zobrazenie vencovitých ciev srdca). Telefonicky oslovil poskytovateľov uvedených výkonov a na základe fiktívneho príbehu o chorom príbuznom sa informoval na možnosť získania skoršieho termínu. Celkovo dopadla pri hodnotení najlepšie súkromná ZP Dôvera. Druhé miesto obsadila opäť súkromná Apollo ZP a tretie rovnako súkromná Union ZP. Ďalej nasledovala štátna Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) a poslednou bola taktiež štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Pri takmer polovici zo 41 uskutočnených telefonátov pritom podľa výsledkov prieskumu záležalo na tom, v ktorej zdravotnej poisťovni je pacient poistený. Napríklad na totálnu endoprotézu bedrového kĺbu sa podľa výsledkom zisťovania čaká priemerne 377,8 dňa, v ZP Dôvera sa však čaká 306,5 dňa, kým vo VšZP 538,5 dňa. "Pri prieskume sme zistili výrazné rozdiely v ponúkaných termínoch v rámci rovnakých výkonov pri rôznych poskytovateľoch, najskorší termín pri totálnej endoprotéze bedrového kĺbu nám bol ponúknutý o dva mesiace, pričom u iného poskytovateľa to bolo až o štyri roky," povedala spolupracovníčka HPI Angelika Szalayová. U tohto poskytovateľa bol podľa nej rozdiel medzi termínmi pre poistencov rôznych poisťovní až tri roky. HPI pritom priznáva, že vzhľadom na spôsob získavania informácií mohlo prísť k určitým odchýlkam a zároveň uznáva, že dlhšia čakacia doba nie vždy znamená nedostatok finančných prostriedkov hradených poisťovňou, môže byť spôsobená aj kapacitnými možnosťami poskytovateľov. Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR v čase vydania ratingu vyhlásilo, že úlohou ratingu je získať súkromným zdravotným poisťovniam nových poistencov. Výber kritérií označilo za účelový a pre verejnosť zavádzajúci. V súvislosti s čakacími listinami rezort uviedol, že chýbajúca vyhláška o čakacích listinách je takmer úplne pripravená. "Vzhľadom na to, že uvedená vyhláška bude všeobecne záväzným právnym predpisom k zákonu o zdravotných poisťovniach, je jej účinnosť viazaná na účinnosť citovaného zákona," vysvetlila hovorkyňa MZ Silvia Horváthová. Väčšina zdravotných poisťovní sa k porovnaniu čakacích listín z dielne HPI postavila kriticky. Výhrady mali najmä k použitej výskumnej technike, ako aj k počtu respondentov. VšZP trvá na svojom stanovisku a považuje rating HPI za neobjektívny a tendenčný. Podľa SZP je otázne, či pri nejednoznačnom definovaní čakačiek možno v súčasnosti hovoriť o nejakom porovnávaní a hodnotení zdravotných poisťovní. Reálnosť čísiel vzhľadom na minimálny počet dotazovaných subjektov odmietla komentovať. Apollo ZP považuje zvolenú metodiku pri čakacích listinách za nevhodnú a neobjektívnu. Výskumná vzorka zároveň podľa hovorkyne poisťovne Radoslavy Miklášovej nemôže mať korektnú výpovednú hodnotu. Union ZP vyhlásila, že poskytovateľom nedáva žiadne limity a z tohto dôvodu nevytvára a ani nevedie čakacie listiny. Iba ZP Dôvera informovala, že rešpektuje metodiku zvolenú HPI a výsledky porovnania tohto parametru ju tešia. HPI sa však kritike bráni a upozorňuje, že každá poisťovňa sleduje čakacie listiny iným spôsobom. "Každá poisťovňa má iné kritériá na to, aby poistenca zaradila na čakačku, jedna tam zaraďovala všetkých po 30 dňoch, iná len niektoré diagnózy a aj to až po dlhšom čase, navyše mnohí poskytovatelia ani nenahlásia poisťovni, že pacient je na čakačke, len mu jednoducho dajú termín o dva roky," priblížila problematiku Szalayová. Pre poistenca je pritom podľa nej najdôležitejšie to, ako sa v reálnom živote môže dostať k termínu svojho výkonu - teda tak, že príde za poskytovateľom a spýta sa. Počet respondentov bol zase podľa nej ovplyvnený aj tým, koľko poskytovateľov daného výkonu na Slovensku je. "Napríklad pri koronarografii sme oslovili všetkých štyroch poskytovateľov, ktorí na Slovensku tento výkon môžu robiť,“ konštatovala Szalayová. Zdravotnícky think-tank zverejnil rating zdravotných poisťovní na rok 2008 začiatkom septembra. Najlepšie hodnotenie v ňom dosiahla súkromná ZP Dôvera, naopak najhoršie dopadla štátna VšZP. Podobne ako vlani pritom Dôvera skončila s ratingom A a VšZP s ratingom D. Na druhej priečke sa umiestnila ZP Union s ratingom A a za ňou ZP Apollo s ratingom C. Na predposlednom mieste sa ocitla SZP. Druhá štátna poisťovňa získala rating C. HPI v rámci ratingu hodnotil sedem oblastí, a to finančnú stabilitu, operačné procesy, biznis profil, vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, kvalita poskytovaných služieb poistencom, klientske služby a spokojnosť poistencov. Rating ostro kritizovali obe štátne poisťovne, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ako aj ministerstvo zdravotníctva. SITA