HPI i ZP Dôvera spochybnili váhu kritérií ÚDZS

BRATISLAVA 5. septembra (ZDRAVIE.sk z WEBNOVIN) - Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute (HPI) nesúhlasí s tvrdením Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), že pre poistencov by malo byť najdôležitejším kritériom pri výbere zdravotnej poisťovne to, koľko finančných prostriedkov vynaloží na zdravotnú starostlivosť na jedného ...

BRATISLAVA 5. septembra (ZDRAVIE.sk z WEBNOVIN) - Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute (HPI) nesúhlasí s tvrdením Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), že pre poistencov by malo byť najdôležitejším kritériom pri výbere zdravotnej poisťovne to, koľko finančných prostriedkov vynaloží na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca. "Myslím, že pre poistenca sú dôležité úplne iné veci," povedala spolupracovníčka HPI Angelika Szalayová. Zároveň podľa nej fakt, že Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) vynakladá na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca najviac finančných prostriedkov ešte neznamená, že ich aj najlepšie zmanažuje. V tomto údaji sa pritom podľa nej významne odráža aj nákladovosť kmeňa najväčšej zdravotnej poisťovne. HPI sa ohradil aj voči kritike úradu, Ministerstva zdravotníctva (MZ) SR, ako i oboch štátnych zdravotných poisťovní voči termínu zverejnenia ratingu. Podľa Szalayovej je obdobie zverejnenia ovplyvnené v prvom rade tým, kedy zdravotné poisťovne sprístupnia údaje o svojom hospodárení. Taktiež však dodala, že by bola hlúposť vyhlásiť výsledky ratingu dva týždne po poslednom termíne na prepoistenie. ÚDZS vytkla aj kritiku minuloročných výstupov. Úradu sa totiž nepáčilo, že HPI v ratingu vyzdvihol Európsku zdravotnú poisťovňu (EZP), ktorá je v súčasnosti v likvidácii. Szalayová však upozornila, že EZP skončila vlani v ratingu štvrtá. K piatkovým vyhláseniam úradu mala pripomienky aj Zdravotná poisťovňa Dôvera. Táto súkromná poisťovňa pritom v hodnotení HPI skončila najlepšie. "Ak považuje ÚDZS za najdôležitejší ukazovateľ, koľko financií vynakladá zdravotná poisťovňa na jedného poistenca, je potrebné si v tejto súvislosti uvedomiť, že VšZP má v tomto roku po prerozdelení k dispozícii o 23 % vyššie zdroje na jedného poistenca ako má Dôvera," uviedla špecialistka pre externú a internú komunikáciu poisťovne Andrea Devánová. V absolútnych číslach má podľa nej VšZP po prerozdelení zdroje na jedného poistenca 1 613 Sk (53,54 €) a Dôvera 1 311 Sk (43,52 €). "Podľa nás nie je dôležité len to koľko, ale najmä ako efektívne vynakladá zdravotná poisťovňa financie na starostlivosť o svojich poistencov," skonštatovala na záver. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v piatok zverejnil hodnotenie zdravotných poisťovní na Slovensku. Odmietol však z neho vyvodiť aj konkrétny rebríček a určiť, ktorá zdravotná poisťovňa je podľa neho najlepšia. Predseda úradu Richard Demovič však vzápätí dodal, že za najdôležitejšie považuje to, koľko finančných prostriedkov vynakladá zdravotná poisťovňa na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca. V rámci tohto kritéria pritom skončila prvá Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Náklady najväčšej zdravotnej poisťovne na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca boli vlani 17 466 Sk (579,8 €). Náklady Spoločnej zdravotnej poisťovne (SZP) boli 16 016 Sk (531,6 €), Apolla 14 774 Sk (490,4 €), Dôvery 13 832 Sk (459,1 €), Unionu 8 730 Sk (289,8 €) a už zaniknutej Európskej zdravotnej poisťovne 9 801 Sk (325,3 €). HPI zverejnil rating zdravotných poisťovní na rok 2008 vo štvrtok. Najlepšie hodnotenie v ňom dosiahla súkromná Zdravotná poisťovňa Dôvera, naopak najhoršie dopadla štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. Podobne ako vlani pritom Dôvera skončila s ratingom A a VšZP s ratingom D. Na druhej priečke sa umiestnila zdravotná poisťovňa Union s ratingom A a za ňou zdravotná poisťovňa Apollo s ratingom C. Na predposlednom mieste sa ocitla Spoločná zdravotná poisťovňa. Druhá štátna poisťovňa získala rating C. HPI v rámci ratingu hodnotil sedem oblastí, a to finančnú stabilitu, operačné procesy, biznis profil, vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, kvalita poskytovaných služieb poistencom, klientské služby a spokojnosť poistencov. SITA

Najčítanejšie články