Priama revízna činnosť SZP priniesla vlani úsporu 103 mil. Sk

BRATISLAVA 2. júla (WEBNOVINY) - Priama revízna činnosť Spoločnej zdravotnej poisťovne priniesla v minulom roku úsporu 103 mil. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 25 %. Revízna činnosť vykonaná v ambulanciách z toho tvorila viac ako pol milióna Sk a v ústavných zdravotníckych zariadeniach vyše 102 mil. Sk. Vyplýva to zo Správy o činnosti Spoločnej ...

BRATISLAVA 2. júla (WEBNOVINY) - Priama revízna činnosť Spoločnej zdravotnej poisťovne priniesla v minulom roku úsporu 103 mil. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 25 %. Revízna činnosť vykonaná v ambulanciách z toho tvorila viac ako pol milióna Sk a v ústavných zdravotníckych zariadeniach vyše 102 mil. Sk. Vyplýva to zo Správy o činnosti Spoločnej zdravotnej poisťovne, a.s. za rok 2007 a zo Správy o výsledkoch kontrolnej činnosti Spoločnej zdravotnej poisťovne, a.s. za rok 2007, ktoré v stredu vzala na vedomie vláda. Tento typ revíznej činnosti spočíva v kontrole zdravotnej dokumentácie, porovnaní vykázaných, skutočne poskytnutých a zdokumentovaných výkonov, ako aj posúdení odôvodnenosti poskytnutia konkrétnej zdravotnej starostlivosti. V rámci nepriamej revíznej činnosti, teda kontroly údajov v informačnom systéme poisťovne, prekontrolovali revízni lekári a farmaceuti necelých 41 mil. riadkov faktúr v hodnote 11,285 mld. Sk, z ktorých zamietli takmer pol milióna riadkov v sume 350,6 mil. Sk. Kabinet taktiež schválil plán kontrolnej činnosti poisťovne na budúci rok. Medzi najfrekventovanejšie negatívne zistenia pri priamej revíznej činnosti patrili u všeobecného lekára pre deti, dorast, dospelých a u gynekológov chyby pri vykazovaní a dokumentovaní preventívnych prehliadok, neúčelná a nehospodárna preskripcia liekov, či neúplná dokumentácia o preskripcii liekov. U lekárov v špecializovaných odborných ambulanciách to boli vykázanie neposkytnutej starostlivosti, opakované vykazovanie výkonov nezodpovedajúcich danej odbornosti, ale aj duplicitné vykazovanie zdravotníckych výkonov. V ústavnej zdravotnej starostlivosti zase dominovali neodôvodnené preklady medzi jednotlivými zdravotníckymi zariadeniami a medzi jednotlivými oddeleniami toho istého zdravotníckeho zariadenia, alebo hospitalizácia v prípadoch, keď zdravotný stav poistenca nevyžadoval hospitalizáciu a zdravotná starostlivosť mohla byť poskytnutá ambulantnou formou. V uplynulom roku vykonala SZP taktiež 124 kontrol u platiteľov poistného, z ktorých bolo ukončených a na ďalšie spracovanie odovzdaných 112 kontrol. Pri nich zistila poisťovňa nedoplatok na poistnom a preddavku na poistnom vo výške 14,2 mil. Sk. Medzi najviac vyskytujúce sa nedostatky u platiteľov pritom patria nesprávne určenie vymeriavacieho základu zamestnanca a zamestnávateľa, problémy pri platení a odvádzaní preddavkov na poistné, či porušenie vykazovania poistného. Najčastejšími porušeniami povinností zamestnancov sú porušenie povinnosti oznámiť zamestnávateľovi v deň nástupu do zamestnania príslušnú zdravotnú poisťovňu a zmenu zdravotnej poisťovne, porušenie povinnosti vykonať ročné zúčtovanie, či oznámiť jeho výsledok. Kontroly sa však v roku 2007 týkali aj samotnej poisťovne. Zamerané boli na hospodárenie s prostriedkami verejného zdravotného poistenia, na poskytovanie zdravotnej starostlivosti poistencom a na opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov. V súlade s plánom sa vykonali kontroly na dvoch útvaroch generálneho riaditeľstva a piatich vybraných pobočkách. V poisťovni však vykonávali kontrolu aj iné orgány, a to Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a pobočka Inšpektorátu práce so sídlom v Trenčíne. Úrad urobil celkom päť dohľadov, z toho štyri na diaľku a jeden na mieste a pobočka inšpektorátu práce uskutočnila jednu kontrolnú akciu. Vlani zároveň SZP zaevidovala celkovo 36 sťažností a štyri podnety. V porovnaní s rokom 2006 ide o pokles podaných sťažností o desať, avšak o nárast podnetov o tri. Z celkového počtu sťažností bolo päť opodstatnených. To je o päť menej ako v predminulom roku. Najpočetnejšími skupinami sú sťažnosti, v ktorých poistenci uvádzajú výhrady k zamietnutiu kúpeľnej liečby, poskytovaniu zdravotnej starostlivosti a poistnému na verejné zdravotné poistenie. Štyri podnety sa pritom týkali poskytovania zdravotnej starostlivosti, jeden z nich bol podľa poisťovne opodstatnený. SITA