Nafukovacie črevo pomáha informovať o rakovine hrubého čreva a konečníka

BRATISLAVA 20. mája (WEBNOVINY) - Nakupujúci v bratislavskom nákupnom centre sa oddnes môžu prejsť nafukovacím hrubým črevom, ktoré je súčasťou osvetovej kampane europacolon TOUR Slovensko 2008. Cieľom kampane je zvýšiť povedomie, prevenciu a skoré odhaľovanie kolorektálneho karcinómu (KRK), teda rakoviny hrubého čreva a konečníka. V rámci kampane ...

BRATISLAVA 20. mája (WEBNOVINY) - Nakupujúci v bratislavskom nákupnom centre sa oddnes môžu prejsť nafukovacím hrubým črevom, ktoré je súčasťou osvetovej kampane europacolon TOUR Slovensko 2008. Cieľom kampane je zvýšiť povedomie, prevenciu a skoré odhaľovanie kolorektálneho karcinómu (KRK), teda rakoviny hrubého čreva a konečníka. V rámci kampane sa bude od 20. mája do 5. októbra v desiatich mestách Slovenska konať osvetová roadshow. "Som veľmi rada, že tento projekt odštartoval na Slovensku, ktoré je prvou krajinou po Anglicku, kde sa táto kampaň konala pred mnohými rokmi," uviedla zakladateľka medzinárodnej neziskovej organizácie europacolon Jola Gore. Podľa jej slov je dôležité zvyšovať informovanosť o KRK aj preto, lebo výskyt tohto ochorenia má stúpajúcu tendenciu a najviac ľudí postihuje v rozvinutých krajinách. Rakovina hrubého čreva patrí medzi tretie najčastejšie nádorové ochorenie na Slovensku. Včasné preventívne vyšetrenie môže rakovine zabrániť v jej raste. Autor: Martina Kriková Informačná kampaň je na Slovensku dôležitá, pretože rakovina hrubého čreva a konečníka sa týka najmä populácie vo veku od 50 do 69 rokov, a práve táto veková skupina tvorí 20 percent slovenskej populácie, povedala Gore. Podľa výskumu europacolonu až 41 percent Slovákov a Sloveniek ani nevie, kde sa hrubé črevo v tele nachádza. Zmene tohto stavu by mala pomôcť edukačná kampaň, prostredníctvom ktorej sa ľudia dozvedia, ako vyzerá hrubé črevo zvnútra a spoznajú sedem rôznych črevných diagnóz - od menej závažných až po rakovinu hrubého čreva a konečníka. Získať môžu kompletné informácie o včasnom zachytení ochorenia a vyšetrení - kolonoskopii - z ktorého majú ľudia často strach. Podľa štatistík sa dá liečiť až 95 percent postihnutých KRK, ak sa ochorenie diagnostikuje včas. Na to je potrebný aj pravidelný skríning, teda celoplošné vyšetrenie populácie alebo jej časti s cieľom diagnostikovať ochorenie ešte pred nástupom príznakov. "Treba podporiť skríning a občania si musia byť vedomí jeho výhod. Je to o zachraňovaní životov a nie o šetrení peňazí. Ak vaša vláda neimplementuje celoplošný skríning, aj tak to nebude šetrenie peňazí, pretože liečenie stojí viac," vysvetlila Gore jeden z cieľov europacolonu. Prechádzka črevom v nákupnom centre v Bratislave. Od 20. do 25. mája. Autor: Martina Kriková Ako uviedol primár gastroenterologickej kliniky FNsP Bratislava - Petržalka a člen Správnej rady europacolon Slovensko Rudolf Hrčka, aj keď pacient zaregistruje isté príznaky, často ich zľahčuje a "pchá hlavu do piesku." Veľká skupina ľudí nejde k lekárovi pre strach zo závažného nálezu, ďalšia skupina sa bojí vyšetrovania a operácie. Edukačná kampaň má odstrániť tieto bariéry a pomôcť tak včasnému diagnostikovaniu KRK a tým aj záchrane životov. Ročne je celosvetovo diagnostikovaných milión nových prípadov rakoviny hrubého čreva a konečníka, pričom až u polovice ide o pokročilé ochorenie, informoval riaditeľ Národného onkologického ústavu Ivan Šálek na dnešnej tlačovej konferencii. Kolorektálny karcinóm patrí k najčastejším typom rakoviny v Európe. Na Slovensku ročne diagnostikujú tritisíc nových prípadov a podľa slov Joly Gore je Slovensko medzi krajinami, ktoré majú na toto ochorenie najvyššiu mortalitu. Príznakmi KRK sú bolesti brucha, zmena rytmu stolice, viditeľné alebo skryté krvácanie, chudnutie, anémia, celková slabosť a únava alebo pocit nutkania na stolicu s odchodom krvi. Možnou prevenciou je zlepšenie životného štýlu, zdravé stravovanie, príjem vlákniny a vitamínov ako aj fyzická aktivita. Informačný stánok a nafukovacie hrubé črevo osvetovej kampane europacolon TOUR Slovensko 2008 bude do 25. mája v bratislavskom nákupnom centre Aupark, neskôr sa presunie do Trnavy (27. mája - 1. júna), Nitry (3. - 8. júna), Banskej Bystrice (10. - 15. júna), Zvolena (17. - 22. júna) a Košíc (24. - 29. júna). Ako uviedla predsedníčka europacolonu Slovensko Jana Pifflová-Španková, po dvojmesačných prázdninách bude v septembri pokračovať druhá časť kampane. SITA