Nepodpísané zmluvy by sa pacientov nemali dotknúť
BRATISLAVA 15. januára (WEBNOVINY) - Ak nemocnica alebo lekár nemajú podpísanú zmluvu s poisťovňou, pacientov by sa to podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) nemalo dotknúť. Ako na utorňajšej tlačovej besede uviedol predseda ÚDZS Richard Demovič, nemocnica či praktický lekár je povinný poskytovať akútnu zdravotnú starostlivosť bez ohľadu na to, či má s poisťovňou príslušného pacienta zmluvu. Akútnu starostlivosť následne poisťovňa poskytovateľovi uhradí. Lekári preto nesmú odmietať ošetrenie akútne chorých, alebo od nich pýtať peniaze. Ak takýto prípad nastane, podľa Demoviča by pacienti mali kontaktovať ÚDZS a ak museli za ošetrenie platiť, predložiť doklad o zaplatení. Iným prípadom je odkladná starostlivosť, ako sú napríklad plánované operácie. V takomto prípade musí poskytovateľ vopred upozorniť pacienta, že s jeho poisťovňou nemá zmluvu. Je na pacientovi, či je ochotný si hospitalizáciu platiť sám. Ak nie, mal by sa obrátiť na svoju zdravotnú poisťovňu, ktorá mu buď nájde iného poskytovateľa, alebo zaplatí aj nezmluvnému. Uzatváranie zmlúv na tento rok so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou (VšZP) mešká. Zákon pritom zdravotným poisťovniam určuje, že musia mať k 1. januáru naplnenú verejnú minimálnu sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ako uviedol Demovič, úrad v súčasnosti zbiera informácie a v blízkej budúcnosti vykoná celoplošný dohľad. Demovič sa na budúci týždeň v pondelok stretne s riaditeľmi zdravotných poisťovní a bude s nimi rokovať aj o uzatváraní zmlúv na tento rok. SITA