Letecká záchranná zdravotná služba na Slovensku má 20 rokov
POPRAD 10. decembra (WEBNOVINY) – Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) na Slovensku si v týchto dňoch pripomína 20. výročie vzniku. 1. apríla 1987 začalo ako prvé s prevádzkou stredisko v Prahe – Krištof 01. V tomto istom roku vznikli v Československu strediská v Banskej Bystrici a v Poprade, kde sa začala skúšobná prevádzka od 8. decembra. Lietal tu vrtuľník Mi-2 zo Slov-Airu. Na akciách sa zúčastňovali aj piloti letky ministerstva vnútra na vrtuľníku Mi-8. „Boli to väčšinou transportné lety pacientov do nemocnice. Horská služba zranených horolezcov a turistov s pomocou technických prostriedkov zniesla zo stien a dopravila ich na vhodné miesto pre pristátie vrtuľníka,“ informoval agentúru SITA hovorca LZZS Air Transport Europe (ATE) Poprad Pavol Svetoň.
Nevyjasnené financovanie a organizačné zabezpečenie leteckej záchrannej služby viedli nakoniec k rozhodnutiu zadovážiť špecializovaný záchranný vrtuľník do hôr prostredníctvom ministerstva lesného a vodného hospodárstva a drevospracujúceho priemyslu Slovenskej republiky. Sen Tatrancov sa splnil 30. októbra 1990, keď na popradskom letisku pristál vrtuľník francúzskej výroby Aerospatiale SA-316B Alouette III. Vrtuľník Alouette urobil 15. decembra 1990 prvý let pre Horskú službu TANAP. Spokojní boli najmä lekári. Nový vrtuľník bol vybavený nosidlami, dýchacím prístrojom, lekárskym kufríkom s fixačnými prostriedkami, tlakovým obväzom, dlahami a ďalším záchranárskym materiálom.
O dva roky neskôr vznikla popradská letecká spoločnosť Air Transport Europe, s.r.o. Tá sa ujala úlohy rozvinúť základné služby leteckej záchrany. Pri jej zrode stáli bývalí profesionálni pracovníci Horskej služby TANAP-u Milan Hoholík a Milan Husár. So Správou TANAP-u a Horskou službou, ktorá prevádzkovala vrtuľník Alouette, urobila firma najskôr dohodu o prenájme a neskôr na predaji vrtuľníka do majetku firmy.
Vstupom Slovenska do Európskej únie sa sprísnili aj podmienky pre záchranárske vrtuľníky. Podľa predpisov Joint Aviation Requirements (JAR) musel byť každý vrtuľník zaradený do prvej výkonnostnej triedy a kategórie A. V praxi to znamenalo, že vrtuľník musel mať dva motory. Ak by jeden zlyhal, druhý musel dopraviť stroj na bezpečné miesto pristátia. Vo februári 2003 priletel na popradské letisko prvý stroj Agusta A109K2 (OM ATE). Po dokončení výcviku personálu bol 19. marca 2003 nasadený v popradskom stredisku LZZS. Ešte v júli 2003 pribudol rovnaký stroj (OM ATA), ktorý po prvom lete 1. augusta 2003 nasadili záchranári v Košiciach. Tretí vrtuľník Agusta priletel 19. januára 2004 a 6. februára bol nasadený v Bratislave. V stredisku Banská Bystrica bol štvrtý vrtuľník Agusta (OM-ATC) nasadený 11. januára 2005. Posádka tohto vrtuľníka 2. januára 2006 pri Janovej Lehote havarovala a smrteľne sa zranila. V decembri pribudol piaty vrtuľník Agusta A109K2 (OM-ATD), ktorý bol nasadený v Nitre. Zatiaľ posledný vrtuľník Agusta (OM-ATF) nahradil v júni 2006 havarovaný vrtuľník v Banskej Bystrici.
LZZS ATE v súčasnosti prevádzkuje stanice leteckej záchrany v Poprade, Bratislave, Nitre, Banskej Bystrici a v Košiciach. Okrem moderného zdravotníckeho vybavenia na urgentnú medicínu sú vrtuľníky ATE vybavené technikou na vyslobodenie a transport pacientov z terénov, kde nie je možné pristáť. Piloti majú k dispozícii aj špeciálnu techniku na nočné videnie. Počas uplynulých 20 rokov posádky LZZS ATE leteli viac ako 10 000-krát na pomoc ľuďom v núdzi. Kontaktné číslo na LZZS ATE je 18155. Všetky indikované záchranné lety, vrátane zásahov v horách preplácajú zdravotné poisťovne.
SITA