HPI začína s ratingovým hodnotením poisťovní
BRATISLAVA 5. septembra (WEBNOVINY) - Health Policy Institute (HPI) začal hodnotiť slovenské zdravotné poisťovne ratingom. Ako na tlačovej besede uviedol Peter Pažitný z HPI, prvé výsledky, ktoré inštitút zverejnil v stredu, sú akýmsi nultým ročníkom. Do hodnotenia sa totiž kvôli nejednoznačnej metodike vykazovania zatiaľ nedostalo niekoľko dôležitých ukazovateľov, ako sú napríklad čakacie zoznamy, objem hradenia nadlimitných výkonov, manažment pacienta a revízny systém, záväzky po lehote splatnosti alebo zabezpečenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti. HPI chce v budúcnosti spresňovať metodiku, aby mohol hodnotiť činnosť zdravotných poisťovní čo najobjektívnejšie.
Inštitút sa pri zostavovaní ratingov zameral predovšetkým na hodnotenie toho, čo poisťovne ponúkajú svojim klientom ako pridanú hodnotu, nad rámec výkonov hradených zo zákona. Podľa Pažitného sa pri príprave ratingu ukázal rozdiel v prístupe medzi štátnymi a súkromnými poisťovňami. Kým súkromné s HPI spolupracovali, komunikovali a výsledky hodnotenia brali ako podnet na ďalšie zlepšovanie, štátne zdravotné poisťovne sa s predstaviteľmi HPI odmietli stretnúť. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) označila rating za neobjektívny.
Práve štátne poisťovne pritom v celkovom hodnotení dopadli najhoršie, VšZP a Spoločná zdravotná poisťovňa získali rating D. Podľa Pažitného je to najmä preto, že svojim poistencom ponúkajú relatívne najnižšiu pridanú hodnotu a body strácali aj pri hodnotení vo finančnej oblasti. Najvyšší rating A dosiahli Union zdravotná poisťovňa (UZP) a zdravotná poisťovňa Dôvera. Rating na úrovni B dostali poisťovne Apollo a Európska zdravotná poisťovňa (EZP). Ako Pažitný upozornil, v prípade UZP a EZP musel inštitút hodnotenie finančnej situácie prispôsobiť tomu, že obe poisťovne sú na trhu verejného zdravotné poistenia aktívne iba od začiatku tohto roku, preto ich hospodárske ukazovatele pochádzajú z polročných výsledkov, kým ostatné poisťovne vykazovali činnosť v minulom roku. "Trh zdravotného poistenia je ešte čerstvý, preto sa zatiaľ nedokážeme vyhnúť problémom a chybám v metodike hodnotenia," upozornil Pažitný.
HPI v ratingu hodnotil niekoľko oblastí. Okrem finančnej ochrany poistenca hodnotil produkty nad rámec rozsahu verejného zdravotného poistenia, klientsky servis a vzťahy s poskytovateľmi. "Je zaujímavé, že v každej kategórii víťazila vždy iná zdravotné poisťovňa, opäť však išlo len o súkromné," upozornil Pažitný. Podľa neho napríklad VšZP ponúka množstvo zliav, ktoré však nesúvisia so zdravotnou starostlivosťou, preto tieto produkty dostali nízke hodnotenie.