Výtvarná súťaž má poučiť, nie nabádať na sex
BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) - Cieľom výtvarnej súťaže na tému Zdravý a bezpečný sex nie je nabádanie spoločnosti k predčasnej sexuálnej aktivite, ale snaha o informovanie o nebezpečenstvách pohlavných chorôb, ich prenose a iných nepriaznivých dôsledkoch sexuálneho života. Vyplýva to zo stanoviska výrobcu kondómov, spoločnosti Durex, ktorá v spolupráci so Slovenským Červeným krížom (SČK) súťaž zastrešuje.
"Sme presvedčení, že jedinou cestou, ako usmerniť sexuálny život mladých ľudí je osveta. Na mladú generáciu ale neplatia rady, vyhrážky ani zákony, ale vysvetľujúca hravá forma, prostredníctvom ktorej sa nenásilným spôsobom oboznámia s témou zdravého a bezpečného sexu ako aj možnými rizikami," uvádza sa v reakcii spoločnosti Durex na stanovisko Komisie pre Katechizáciu a školstvo Konferencie biskupov Slovenska (KBS) a Subkomisie pre bioetiku KBS, ktoré vo štvrtok vyjadrili svoje obavy z rizika nesprávnej interpretácie odkazu súťaže.
Téma výtvarnej súťaže je čoraz aktuálnejšia aj preto, že veková hranica, keď mladí ľudia začínajú so sexom, sa posúva stále nižšie. Prvú sexuálnu skúsenosť už do 14. roku života malo podľa výskumu sexuálneho života obyvateľov Slovenska šesť percent opýtaných. Ako sa ďalej v stanovisku uvádza, "mladí ľudia nie sú na sexuálny život pripravení a nie sú dostatočne informovaní o jeho rizikách".
Aj preto sa SČK a Durex rozhodili v dňoch od 7. do 13. mája zorganizovať projekt Národný týždeň kondómov, ktorého súčasťou je aj spomínaná súťaž. Aktivitu privítal aj psychológ - sexuológ Robert Máthé, ktorý súhlasí s tým, že vzdelávanie v tejto oblasti je ešte stále veľmi slabé. Mladí ľudia v tomto veku si podľa neho neuvedomujú dôsledky a riziká svojich činov, ktorými sú nechcené tehotenstvo, rôzne pohlavné choroby, či ich vplyv na ďalší sexuálny život.
Výskum sexuálneho života obyvateľov Slovenska realizovala spoločnosť AISA v roku 2004 na vzorke 1 811 respondentov vo veku 15-69 rokov.
SITA/AP