Začal sa boj proti neetickej propagácii liekov

BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) - Pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marec, sa Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) pripája ku globálnej kampani proti neetickej propagácií liekov.

BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) - Pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marec, sa Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) pripája ku globálnej kampani proti neetickej propagácií liekov.

Svetová spotrebiteľská organizácia Consumers International (CI) zastáva názor, že zákaz tejto reklamy má podstatný význam pri zabezpečovaní zdravia a pre hodnotnejší život spotrebiteľov na celom svete. Na tlačovej besede o tom dnes informovali Josef Lounek a Miroslav Tulák zo ZSS.

Lieky na predpis nie je možné propagovať, reklama na ne sa môže objaviť len v odborných časopisoch, vysvetlil Milan Kriška z Centra klinickej farmakológie pre hodnotenie liekov LF UK, ktorého prizvali na tlačovú besedu ako odborníka. Pri voľne predajných liekoch je reklama prípustná. Musí však byť deklarovaná ich účinnosť aj riziká, hovorí M. Kriška. Jednou z neetických a zavádzajúcich reklám u nás bola propagácia lieku, ktorý zaručoval úplné vyliečenie, dodal.

Neetická reklama na lieky ponecháva spotrebiteľov neinformovaných o účinkoch liekov, ktoré nakupujú a môžu viesť k ohrozeniu zdravia. Farmaceutický priemysel každoročne vydá 60 miliónov dolárov na reklamu liekov. Správne a zrozumiteľné informácie o liekoch minimalizujú nebezpečenstvo nerozumného užívania liekov a nesprávneho predpisovania. Najväčšie farmaceutické spoločnosti kladú často svoj vlastný zisk nad zdravie spotrebiteľov, keď využívajú neetické praktiky.

Consumers International robil prieskum propagácie liekov v dvadsiatich najdôležitejších svetových farmaceutických firmách. Ten odhalil rozsiahle porušenia právnych predpisov, píše sa v tlačovej správe. Z 20 skúmaných firiem až 18 odmietlo zverejniť svoju firemnú politiku týkajúcu sa informovania pacientov o účinkoch a rizikách liekov. V rokoch 2002 až 2005 sa vo Veľkej Británii zistilo až 972 prípadov porušenia etického kódexu Asociácie britského farmaceutického priemyslu.

Farmaceutické spoločnosti využívajú rozličné formy neetickej reklamy na svoje produkty. Ako povedal M. Tulák, častými sú darčeky a ponúkanie produktov zdarma. Niektoré firmy financujú lekárom účasť na kongresoch či seminároch. Často sponzorujú nátlakové skupiny a kampane o chorobách. Týmito kampaňami, ale aj anonymnými článkami v periodikách, ovplyvňujú ľudí, ktorí si potom ich produkty kúpia, hovorí M. Tulák.

SITA