Linka dôvery a Linka nádeje FN L. Pasteura sú v prevádzke nepretržite
„Denne máme na Linke dôvery okolo pätnásť hovorov, do roka je ich asi štyri a pol tisíc hovorov. Najčastejšie nám volajú ľudia vo veku 25-40 rokov, z dvoch tretín tú to ženy, pričom hlavnými témami volaní sú rôzne problémy vo vzťahoch. Veľkým problémom je nevera, ktorej je s novou dobou viac než v minulosti – internet a mobilné telefóny totiž dávajú lepšiu príležitosť na utajené vzťahy. Druhým fenoménom sú manželky úspešných podnikateľov, ktorí trávia dlhé hodiny v práci a obchody si dojednávajú na spoločenských večierkoch, zatiaľ čo ich manželky nepracujú a cítia sa doma osamotené. Čo sa týka nezamestnanosti alebo nedostatku peňazí, tie nikdy nevyskočia ako primárny problém, ale vždy sa odvíjajú od vzťahu,“ hovorí Emília Kučerová, zdravotná sestra so špecializáciou v odbore psychológia, ktorá sa na Linke dôvery FN L. Pasteura strieda s troma psychológmi a jedným psychiatrom.
Krátko pred Vianocami táto pracovníčka Linky dôvery riešila problém Slovenky, ktorá sa vydala do zahraničia, ale jej vzťah sa rozpadáva. Má zdravotne postihnuté dieťa a manžel ju nedávno opustil, preto sa žena na sviatky vôbec netešila.
„Na našu Linku dôvery volajú ľudia z rôznych kútov Slovenska, ale aj zo zahraničia – z Belgicka, Anglicka, Holandska, Nemecka či Rakúska. Volajúcimi sú predovšetkým mladé ženy, ktoré tam pracujú ako opatrovateľky, alebo sa tam vydali. Vzhľadom na to, že bratislavská Linka dôvery už nejaký čas nefunguje, počet volaní sa nám v ostatnom čase zvýšil a do Košíc volajú oveľa viac ľudia aj zo západného Slovenska,“ poznamenáva Emília Kučerová.
Linka dôvery je akousi telefonickou prvou pomocou pre ľudí s pocitom beznádeje, pričom pracuje nepretržite. Hovory sú úplne anonymné – nenahrávajú sa, ani sa pri nich neukazuje telefónne číslo volajúceho.
Vo FN L. Pasteura funguje Linka dôvery od roku 1989 a jej prioritná myšlienka bola pomôcť predchádzať samovraždám zúfalých ľudí. Jej úlohou je vrátiť im stratený pocit istoty a v prípade potreby ich nasmerovať na nejakého odborníka, či už psychológa, alebo psychiatra. Napriek tomu asi pätinu volaní tvoria stáli klienti, ktorí nestoja o odbornú pomoc, ale potrebujú sa len vyrozprávať.
„My za žiadneho človeka jeho problém nevyriešime, iba mu podáme pomocnú ruku vo chvíli, keď nevie, ako ďalej. Môžeme ho nasmerovať, zmeny vo svojom živote už ale musí urobiť on sám. Niektorí nám práve v tomto sviatočnom období volajú, aby sa poďakovali, no väčšinou nám spätná väzba chýba a o vyriešenom probléme sa spravidla nedozvieme,“ vysvetľuje E. Kučerová, ktorú za roky jej praxe najviac chytilo za srdce volanie asi desaťročného dievčatka, ktorému sa zabila pri dopravnej nehode priateľka spolu s rodičmi. Ostalo po nich doma malé dieťa, ktoré tá druhá rodina zvažovala adoptovať. Volajúce dievčatko - jedináčik - sa potrebovalo vyrovnať so smrťou najbližšej priateľky a usporiadať si v hlave, či dokáže prijať nového súrodenca. Bolo to veľmi emotívne a pracovníčku Linky dôvery veľmi mrzí, že nevie, ako to vlastne všetko dopadlo.
Linka dôvery je v prevádzke nonstop, telefónne číslo je 055/622 2323.
Fakultná nemocnica L. Pasteura prevádzkuje aj Linku nádeje, ktorá pôsobí pod I. Psychiatrickou klinikou. Jej kontaktné číslo je 055/644 1155 a je v prevádzke takisto nepretržite.