V parlamente zdravotnícke zákony
Zvýšenie platieb štátu za ekonomicky neaktívnych poistencov zo 4 % na 5 % priemernej mzdy v roku 2005 predpokladá vládny návrh na obmedzený čas – prvé štyri mesiace roku 2007 (od 1. januára do 30. apríla 2007). Predstavuje to zhruba 2,1 mld Sk. Za obdobie štyroch mesiacov sa musia v zdravotníctve vykonať racionalizačné opatrenia. Podľa ministra zdravotníctva Ivana Valentoviča vláda potom zváži, či zdravotníctvo potrebuje ďalšie finančné prostriedky . „V štátnom rozpočte je vždy rezerva,“ uviedol I. Valentovič.
Podľa Health Policy Institute rozhodnutie o zvýšení platby štátu len na určité obdobie je politicky účelové a z hľadiska plánovania nerozumné – vláda chce opticky naplniť programové vyhlásenie vlády, ale nemá na to finančné krytie; zvýšenie zdrojov je len dočasné, čo sa odrazí na zmluvách zdravotných poisťovní. Vláda tiež podľa Health Policy Institute neprimerane zvyšuje očakávania poskytovateľov o dodatočných zdrojoch, pričom tieto zdroje už sľúbila nielen ambulantným lekárom (kompenzácia za zrušené poplatky), ale aj nemocniciam na zvýšenie miezd.
Zmena menovania predsedu ÚDZS?
Národná rada SR sa bude zaoberať aj poslaneckým návrhom Jozefa Valockého a Jána Zvonára, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou... Podľa tejto novely bude môcť predsedu úradu z jeho funkcie odvolať vláda aj z iných dôvodov, ako sú uvedené v odseku 10 zákona č. 581/2004 Z.z. (ak je právoplatne odsúdený, príp. pri vykonávaní funkcie nezlučiteľnej s funkciou predsedu úradu) na návrh ministra zdravotníctva.
„V praxi sa môžu vyskytnúť rôzne dôvody, ktoré nemožno vopred predvídať. Vláda považuje zdravotníctvo za jednu zo svojich priorít, preto by mala mať možnosť aj napriek postaveniu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktoré mu vyplýva zo zákona, rozhodnúť o odvolaní predsedu úradu, ak vzniknú závažné dôvody, ktoré si takýto postup vlády vyžiadajú. Takáto možnosť súvisí so zodpovednosťou vlády za zdravotný stav obyvateľstva.“ Uvádza sa v dôvodovej správe poslaneckého návrhu.
Minister zdravotníctva Ivan Valentovič nevidí v návrhu žiadne politikum. Opačného názoru je Health Policy Institute, ktorý to považuje za útok na nezávislosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V prípade schválenia zákona minister zdravotníctva ráta s možnosťou vypísania výberového konania na miesto predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Zákon má nadobudnúť účinnosť 1. decembra 2006.