DÔVERA zverejnila hodnotenie a rebríček nemocníc
„Zverejňovanie takýchto informácií motivuje nemocnice k zlepšovaniu, čo môže dlhodobo zvýšiť celkovú úroveň zdravotnej starostlivosti o pacientov. To je náš cieľ,“ povedal generálny riaditeľ DÔVERY Martin Šimun.
Minuloročné zverejnenie hodnotenia a rebríčkov iniciovalo viacero pozitívnych trendov. Nemocnice sa začali viac zaujímať o svoju kvalitu a efektivitu a tomu prispôsobili rozvojové aktivity. Menej úspešné oddelenia a činnosti utlmili, naopak postupne rozvíjajú tie, v ktorých sú úspešnejšie alebo ktoré sú efektívnejšie či komfortnejšie pre pacientov. Veľkým pozitívom je prechod na jednodňovú ambulantnú starostlivosť tam, kde na to sú podmienky a dispozície. „Toto všetko znamená prínos pre našich poistencov,“ zhodnotil M. Šimun.
Hodnotenie sa týka zmluvných zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (nemocnice, špecializované ústavy a zdravotnícke zariadenia) za rok 2008. Medzi fakultnými aj všeobecnými nemocnicami obhájili prvenstvo vlaňajší víťazi – Fakultná nemocnica s poliklinikou v Bratislave a Nemocnica s poliklinikou Žilina. Obe získali štyri z piatich možných hviezdičiek.
Pri porovnaní hodnotenia zverejneného vlani vyplýva, že v poradí nemocníc sa neudiali žiadne dramatické zmeny, hoci niektoré sa posunuli výraznejšie hore alebo dolu. Nadol ich ťahala najmä nižšia spokojnosť pacientov a úroveň zdravotnej starostlivosti. Polepšili si naopak tie nemocnice, ktoré sa reštrukturalizovali a prijali príslušné opatrenia. Medzi všeobecnými nemocnicami bolo 29 bez výraznejšej medziročnej zmeny, 6 sa výrazne zlepšilo, 5 výrazne zhoršilo.
Hodnotenie zohľadňuje viacero parametrov, najmä kvalitu a efektivitu zdravotnej starostlivosti, dostupnosť zdravotnej starostlivosti, služby pre pacientov a ich spokojnosť. V aktuálnej metodike sa posilnilo pacientske hľadisko. „Rešpektujeme a ceníme si názory pacientov, preto je dôležitou súčasťou aj prieskum spokojnosti pacientov. Okrem neho sledujeme, či si pacienti vyberajú nemocnice mimo svojho spádového územia a novinkou je vyhodnotenie služieb a komfortu pre pacientov,“ dodáva riaditeľ úseku nákupu zdravotnej starostlivosti v DÔVERE Martin Kultan.
O metodike poisťovňa rokovala individuálne s nemocnicami aj s Asociáciou nemocníc Slovenska. Konštruktívne návrhy zapracovala, pridala niektoré vlastné vylepšenia.
Poistenci a pacienti vďaka hodnoteniu získajú:
- informácie a lepší prehľad o úrovni zdravotníckych zariadení na Slovensku
- pomoc pri rozhodovaní o plánovanej hospitalizácii
- istotu kvalitnejšej a efektívnejšej starostlivosti o zdravie
Nemocnice a zdravotníci vďaka hodnoteniu získajú:
- objektívny pohľad na seba samých
- motiváciu sa zlepšovať
- tí úspešní lepšie meno, viac pacientov, viac peňazí od DÔVERY a zdroje na rozvoj a lepšie platy pre zamestnancov
Stiahnite si priložené výsledky, slovník pojmov a metodiku v PDF formáte.